Da MAN hadde passert Mercedes-Benz i Norge
RETRO - VI SNAKKER JANUAR 1994...
Mercedes-importør Bertel O. Steen var lite tilfreds med markedsposisjonen og tok nødvendige grep.
Et svakt marked, økt konkurranse (hvor MAN året før hadde passert Mercedes-Benz på registreringsstatistikken) og økende krav til kompetanse fra profesjonelle transportører, var bakgrunnen for at Bertel O. Steen oppgraderte 17 spesialiserte tungbilforhandlere over hele landet. I praksis skulle alt salg av kjøretøyer over 7,5 tonn skje hos disse.
Viktige elementer i omstruktureringen var utdanning av spesielle Mercedes-Benz Teknikere og transportrådgivere, kvalitetssikring etter ISO 9001-normen og en ytterligere effektivisering av deleforsyningen.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 1-1994:
Ingen kvalitetskompromisser hos Scania
– Det elementære faktum er at en kvalitetsfeil koster mer jo lengre tid det tar før den blir oppdaget. Vi gjør ingen kompromisser når det gjelder kvalitet. En leverandør som ikke kan dokumentere at han tilfredsstiller kravene leverer ikke til oss, fastslo innkjøpsdirektør Arne Carlsson da vi besøkte Scania Truck & Buses i Södertälje.
I likhet med de fleste andre som hadde gått over til lagerløs produksjon erfarte også Scania at dette resulterte i høyere kvalitet i alle ledd av logistikk-kjeden.
– Årsaken er at leverandørene blir tvunget til å forbedre kvaliteten. Tidligere hadde vi det meste på lager, slik at en feilvare raskt kunne erstattes med en annen. I dag går de fleste leveransene rett inn i produksjonen, hvilket medfører at hele produksjonsprosessen stopper dersom det finnes en feil. Derfor fører dette automatisk til bedre kvalitet, forklarte Carlsson.
Helautomatisk plukk av komplette ordre
ICA Partihandel i Växjö var med sine 65.500 kvm og en omsetning på 3,5 milliarder svenske kroner det største ICA-lageret i Sverige. Der hadde man tatt i bruk et helautomatisk plukklager som var i stand til å håndtere et helt spekter av ulike forpakningstyper.
Automatiske systemer for plukking og pakking hadde vært en mangelvare i dagligvarebransjen. Robotteknologien hadde vært begrenset til nesten utelukkende håndtering av hele lastbærere som eksempelvis paller, pallebur, rullecontainere etc. og automatiseringen hadde i praksis opphørt når enhetslastene skulle brytes ned til en blandet sending til én butikk.
Løsningen var levert av Digitron som siden 60-tallet hadde levert over 450 anlegg for automatisk materialhåndtering. Det opprinnelige svenske selskapet var blitt kjøpt av sveitsiske Sprecher + Schuh, som etter å ha kjøpt opp BT Systems samme år skiftet navn til dagens kjente Swisslog.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 1-1994