22 tonn tung stålbru på plass på fem minutter
Hvordan er det mulig? Jo, hele brua var gjort ferdig på forhånd, det vil si at den var kledd med glassfasade før den ble heist på plass.
- Dette med medførte en viss risiko, og vi måtte ta en del hensyn. Men det gikk heldigvis greit, uten knust glass eller andre skader. Og det store og tunge løftet tok bare fem minutter, sier byggeleder Arnt Nybord i Bane Nor, til avisa Hadeland.
Det var natt til sist lørdag at brua ble heist på plass på Jaren stasjon. Arbeidet ble utført av Syljuåsen, som også har bygget gangbrua i stål. Jobben ble gjort på oppdrag fra Bane Nor. Den 22 tonn tunge og 25 meter lange stålbrua skal fungere som gangbru over sporene ved stasjonen. Arbeidet var risikabelt fordi den ble heist på plass nær høyspentledninger, men jobben gikk greit.
PÅ PLASS: Gangbrua over Jaren stasjon er på plass. FOTO: BANE NOR
I dag må man krysse et spor for å komme til mellomplattformen ved Jaren stasjon. Når brua skal tas i bruk i begynnelsen av juni, slipper man dette. Gangbrua blir også utstyrt med heis – og det vil bli tilgang fra begge sider av stasjonsområdet.
Jaren stasjon er i ferd med å oppgraderes kraftig, og gangbrua er ett element i denne oppgraderingen. Den «nye» stasjonen ventes å stå helt ferdig innen utgangen av året.