Q1 2021: Fortsatt rekordhøyt salg av gaffeltrucker
I følge Maskingrossisternes Forening (MGF) solgte deres medlemmer 1.748 nye trucker i første kvartal. Det er en økning på 10,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og samtidig det høyeste salgstallet som MGF noen gang har registrert gjennom første kvartal.
Dermed fortsetter den gode trenden fra fjoråret hvor salget i fjerde kvartal økte med hele 24 prosent sammenlignet med samme periode året før.
MGF-medlemmenes salg av nye trucker, første kvartal 2005 – 2021. Kilde: MGF
Flest støttebenstrucker
Etter første kvartal var støttebenstrucker den største underkategorien med et salg av 550 enheter mot 523 i samme kvartal i fjor. MGF rapporterer om en økning i både lede- og førerplasstrucker, mens det innenfor vektklassene er størst oppgang i de tyngste truckene. For støttebenstrucker i klassen 2 – 2,5 tonn var veksten på hele 50 prosent.
Fortsatt nedgang i dieseldrevne motvektstrucker
Den nest største underkategorien i første kvartal ble motvektstrucker som hadde en vekst på 7,5 prosent fra 494 i første kvartal i fjor til 531 i år. Nedgangen i antall solgte motvektstrucker med dieselmotor fortsetter, og er i første kvartal på 9,6 prosent. Både 3- og 4-hjuls elektriske motvektstrucker økte, og den høyeste veksten hadde 4-hjulingene med over 22 prosent.
MGF-medlemmenes salg av nye trucker per underkategori i første kvartal 2017 – 2021. Kilde: MGF
– Når det gjelder størrelsen på motvektstruckene som er omsatt i perioden ser vi at det for 3-hjuls elektriske trucker er kraftigst vekst på de mellom 2 og 2,5 tonn, selv om det i antall solgte enheter er vektgruppen 1,5 – 2 tonn som er størst med 104 solgte enheter. For 4-hjuls elektriske trucker er det derimot de mellom 3 og 3,5 tonn som øker mest fra 33 solgte enheter i første kvartal 2020 til 61 i år. Dette gjør også at det er den størrelsen som det er solgt flest av blant 4-hjuls truckene, opplyser MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad.
For motvektstrucker med dieselmotor registrerer MGF at det er vektklassen 3,5 – 4 tonn som har størst tilbakegang og ender ned 44,7 prosent målt mot samme kvartal i fjor. I den litt større vektklassen 4 – 4,5 tonn, er det derimot en økning på 75 prosent, men med et totalsalg i denne gruppen på 14 enheter påvirker det statistikken lite. Resten av vektklassene ligger stabilt målt mot fjoråret. Motvektstrucker på diesel har over tid tapt terreng for de med batteridrift, slik at denne utviklingen var ventet også inn i 2021, opplyser MGF.
Forventer fortsatt god utvikling
I fjor var det en viss frykt blant truckleverandørene om at koronautbruddet, en svak kronekurs og et generelt urolig marked skulle påvirke trucksalget negativt. I stedet endte fjoråret som ett av de aller beste, og medlemmene i Gaffeltruckgruppen til MGF er naturlig nok meget godt fornøyd med utviklingen i nysalget som fortsatte også inn i første kvartal i år.
– For de andre statistikkene våre har det vært nedganger og betydelig mer usikkerhet i markedene. Når gaffeltruck fortsetter å utmerke seg med vekst i samme periode, tror vi dette kan knytte seg til økt nettsalg og hjemlevering under pandemien som øker lageraktivitetene. Medlemmene våre opplever en nær normalsituasjon for tiden, og forventer en fortsatt god utvikling for 2021, fastslår Tone Lindberg Grøstad.
Opphav og kilder: Maskingrossisternes Forening