E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen: Blir krav om fossilfrie anlegg
Anleggsplasser i transportsektoren er betydelige kilder til klimagassutslipp. På et typisk veianlegg vil om lag 1/3 av klimautslippene komme fra anleggsmaskiner, mens 2/3 kommer fra produksjon av materialer som brukes i vegbygging som betong, stål og asfalt.
Statens vegvesen skal utføre forberedende arbeider med flere mindre entrepriser, pr. i dag antatt fire slike. Disse sendes ut i løpet av 2021.
Målet er å oppnå fossilfritt anlegg og klimavennlig anlegg, hvor det testes ut krav, stimulering til å oppnå et godt miljø i gjennomføringen, samt hvordan det kan måles og dokumenteres, skriver Statens vegvesen.
Vil kutte 50 prosent
Vegvesenet nasjonalt har som mål å redusere klimautslippene fra anleggsvirksomhet og drift av vegnettet med 50 prosent innen 2030.
Disse fire nasjonale prosjektene meldes inn som pilotprosjekter for anlegg med utslippsfrie anleggsmaskiner:
- E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand
Uttesting av nullutslippsmaskiner (de første kontraktene er klar for utlysning) - E39 Betna–Stormyra – entreprisen Betna-Hestnes
Uttesting av batterielektriske anleggsmaskiner (lyses ut snart) - OPS Hålogalandsvegen
(Anskaffelsesprosess med prekvalifisering og forhandlinger før endelig tildeling. (Anskaffelsesprosessen vil gå i perioden 2021-2023) - E8 Sørbotn-Laukslett
Krav om nullutslippsmaskiner (prosentandel eller 100 % - planlagt utlysning 2021/2022)
- I disse utlysningene vil vi stille krav til eksterne leverandører om å innfri våre krav om fossilfrie anleggsplasser, sier Gina Ytteborg, fagdirektør for HMS og bærekraft.
I tillegg vil Statens vegvesen, Drift og vedlikehold, etablere et prosjekt hvor det legges til rette for utprøving av kjøretøy, maskiner og utstyr med nullutslippsteknologi i ulike drifts- og vedlikeholdskontrakter.
Opphav og kilder: Statens vegvesen