23948sdkhjf

Timelaps: Se den 1.200 tonn tunge jernbanebroen komme på plass

På drøye 90 timer ble den 1.200 tonn tunge jernbanebroen i Brumunddal kjørt og løftet på plass. Her kan du se en timelaps av det tunge løftet.

Det er Nye Veier og Veidekke som har bygget den 1.200 tonn tunge, 41 meter lange, 8 meter høye og 13 meter brede jernbanebroen i Brumunddal.

Nå er den kommet på plass – en svært komplisert operasjon som gikk knirkefritt takket være god og nøyaktig planlegging, strenge sikkerhetstiltak og dyktige fagfolk, skriver Nye Veier.

Nye Veiers første jernbaneprosjekt med skinnelegging

– Alt gikk etter planen og togene passerer nå trygt og sikkert på Nye Veiers første jernbaneprosjekt med skinnelegging, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier. Han forteller at hele operasjonen ble nøye planlagt og gjennomført i digitale modeller og godt samarbeid mellom Nye Veier, Veidekke og Bane NOR gjorde det mulig å få på plass konstruksjonen innenfor det knappe tidsvinduet de hadde til rådighet.

90 timer og 50 mann

Konstruksjonen ble flyttet på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver og løftet på plass. Operasjonen sysselsatte omtrent 50 mann, inkludert mannskaper fra Bane NOR og Nye Veier.

Undergangen i Strandsagvegen, som blir den nye hovedveien mellom Brumunddal sentrum og E6, åpner for trafikk før sommerferien fram til Langmoen (Mattilsynet/Tine). Resterende strekning opp mot fylkesvei 184 (Ringsakervegen) åpner etter ferien.

Opphav og kilder: Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094