Trelast? Slik skal man IKKE frakte det
TRELAST I KONTROLL:
Det har vært en voldsom vekst i byggevarehandel det siste året - som nødvendigvis må bety tilsvarende mye transport av disse varene.
I følge en fersk rapport fra Virke, ble det omsatt for 55,3 milliarder kroner i byggevarehandelen i 2020. Dette var en økning på hele 5,6 milliarder eller 11,3 prosent i forhold til 2019.
Men at det skal slite så mye på transportmateriellet?
26 tonn trelast, ingen bremser på henger
Det norske vogntoget på bildet ble stanset i kontroll på Ørje i går kveld. Ombord hadde det 26 tonn materialer i svensk innpakning.
Kontrollrapporten fra Statens vegvesen viser for det første at lasten var dårlig sikret. Men da var da kontrollørene kjørte bremsetest at de utviklet akutt bakoversveis.
- Tilhengeren var også HELT uten brems, det var ingen bremsevirkning på noen av hjulene. Hengeren ble avskiltet på stedet og fører anmeldt for forholdet, skriver kontrollsjef Øyvind Grotterød.
Bildet av bremsetrommelen er i grunn talende nok. Det er lenge siden det har vært kontakt mellom bremsebelegg og trommelen.
I tillegg sier vel dette utklippet fra bremserapporten sitt. Beregnet bremselengde fra 80 km/t = 1200 meter eller så.
Transportkjøper - hvordan unngå slikt?
Om du nå har et lass byggvarer på gang, og gjerne skulle sett at ikke akkurat dine planker havnet i ulykka, så skal du vite at norske transportører stort sett har godt og vedlikeholdt transportmateriell. Og har du en fast transportør, er nok sjansen for at du kan stole på denne svært stor.
Det finnes likevel verktøy for dem som vil orientere seg i markedet for materialtransport, og gjerne vil sikre seg at sikkerhet og HMS er på stell.
Blant annet har Norges Lastebileier-Forbund NLF et program de kaller Fair Tranport med sertifiserte transportører. Her kan man søke blant flere hundre transportører rudt i Norge med forskjellige kriterier.
Søker du på transportører som opplyser at de tilbyr transport at Skurlast og høvellast, finner du 29 meget sterke transportnavn å velge blant. Klikk på lenken her for å komme rett til søket på Fair Transport.
Opphav og kilder: Statens vegvesen, NLF, Tungt.no