23948sdkhjf

Toyota utfordrer designstudenter på Last Mile-løsninger

Tema for Toyota Logistic Design Competition 2022 er «urban mikrologistikk». Konkurransen er åpen for designstudenter fra hele verden.

Toyota Logistic Design Competition har vært avholdt annet hvert år siden 2014 og blitt arrangert av Toyota Material Handling Europe Design Center. Fjorårets konkurranse ble arrangert sammen med Vanderlande og hadde bagasjehåndtering som tema. 2022-utgaven blir organisert sammen med Toyota Motors europeiske designstudio og utfordringen for studentene denne gang er å finne løsninger for å takle de enorme utfordringene forbundet med urban mikrologistikk og foreslå måter å håndtere de voksende problemene på og forbedre effektiviteten.

Magnus Oliveira Andersson, designsjef i Toyota Material Handling Europe, som er svært entusiastisk over samarbeidet med deres designkollegaer fra Toyota Motor Europe. Foto: Toyota Material Handling Europe

Designkonkurranse for et mer bærekraftig samfunn

Bakgrunnen er at mer enn halvparten av verdens befolkning bor i urbane områder og i Europa er andelen på over 80 prosent. Samtidig blir byene stadig mer overbelastet og bilkjøring blir i økende grad forbudt i bykjernene.

– Vi startet med bare 132 påmeldte deltakere til vår første designkonkurranse i 2014, men det økte til nesten 2.500 påmeldinger sist gang, forteller Magnus Oliveira Andersson, designsjef i Toyota Material Handling Europe, som er svært entusiastisk over samarbeidet med deres designkollegaer fra Toyota Motor Europe.

– Vi har en felles utfordring med å finne en løsning for et mer bærekraftig samfunn og siden Last Mile-leveranser fortsetter å være en stor utfordring ble «urban mikrologistikk» årets tema.

Les også: NTNU-studenter vil stable flybagasje med «robotmaur»

Laurent Bouzige, Chief Designer Strategy & Mobility hos Toyota Europe Design Development, sier at de med konkurransen ønsker å bryte silostrukturene som alt for ofte skiller bil- og logistikkverdenen, og å revurdere og stille spørsmål rundt mobiliteten til varer, tjenester og mennesker på en helhetlig, omfattende og strukturert måte. Sammen ser derfor de to designstudioene frem til å oppdage nye ideer, innovative og transformerende tilnærminger og skape morgendagens nye mobilitet sammen

Innleveringsfrist: 19. oktober

Toyota Material Handling Europe Design Center opplyser at konkurransen nå åpen og ønsker velkommen alle bidrag som gjenspeiler Toyotas arv og varemerke. Innleveringsfristen er 19. oktober 2021. Deretter vil en jury, bestående av design- og innovasjonspersoner innen Toyota Group, evaluere bidragene og nominere finalistene.

Alle finalistene vil motta tilbakemelding fra juryen i slutten av november og få mulighet til å omarbeide sitt bidrag før tre vinnere kåres. Foruten pengepremier på henholdsvis 5.500, 3.300 og 2.200 euro vil alle vinnerne også få tilbud om et seks måneder langt og betalt opphold ved de to designsentrene.

Påmelding gjøres på nettsiden til Toyota Logistic Design Competition

Opphav og kilder: Toyota Material Handling Europe

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066