23948sdkhjf

Innovasjon i veivedlikehold: Det grønne insektet som klatrer over kanten

Den skal kunne kjøres i bratte skråninger og klatre over hinder. Planene til bedriften i Halmstad er å lansere det første eksemplaret i mai.

VEIVEDLIKEHOLD OG REDSKAPSBÆRER: Ja du skal høre, og se mye. Her har en oppfinnsom svenske virkelig fått utfolde seg med Petter-Smart-løsninger!

Kantklipp og annet vegvedlikehold i tilknytning til veibanen blir ofte gjort med en maskin (ofte traktor) som i sakte fart kjører i veibanen med putebil bak.

Nå vil det svenske selskapet Environmental Multi Terrain Wheeler (EMTW) lansere en ny løsning med MTW, Multi Terrain Wheeler, en redskapsbærer med seks hjul med separat styring og fjøring på hvert hjul. 

Bilde under: Hvert hjul løftes og styres gjennom sylinderne. (alle fotos EMTW)

Den er bygget for å få plass på et ISO-flak med vekt under 10 tonn og maks hastighet på 50 km/t, den skal kunne registreres som traktor B i Sverige. Det unike er at den bygges på sylindre som individuelt kan løfte, drive og styre hvert hjul. MTW skal være en året-rundt maskin som kan utstyres med forskjellige redskaper.

Bilde under: Tanken er å unngå å kjøre i veibanen og at den kan erstatte flere traktorer og en putebil.

Å erstatte flere traktorer med klippeaggregat og putebiler med en maskin er salgsargumentet. Maskinen kan også utstyres med sug som drar opp gress og samler det i flaket på maskinen.

Bekymring over ulykker

Det er konstruktøren Arne Henriksson som fikk ideen for 10 år siden etter å ha hørt fra entreprenører som var bekymret over mange hendelser og ulykker. 

- De hadde letet etter en maskin som kunne gjøre jobben uten å være i veibanen og sammen med Trafikverket satte vi oss ned og tok fram en kravspesifikasjon, forteller Arne.

Bilde under: Hemmeligheten skal ligge i sylinderne.

Jumbojetter og autovern...

Blant kravene var at man skulle fjerne putebilene og la trafikken flyte fritt under arbeidet. Maskinen måtte også klare å kjøre i sterk helling og få plass på et ISO-flak. I tillegg måtte den kunne ta seg frem til arbeidsområder selv som ofte er innestengt med rekkverk og autovern.

- Kan man lande en Boeing 747 på hydraulikksylindre, burde man klare å klatre over et gjerde, tenkte Arne.

Patentert sylinder

Resultatet ble en hul sylinder som gjømmer styringen på innsiden. I dag er sylindrenen patentert i Sverige, EU og USA.  Administrerende direktør Wiktor Andersson visste om markedet og etterspørselen og både Trafikverket og Banverket viste interesse.

Den første versjonen er utrustet med to klippeaggergat i front og et tredje på arm.  Førerhytta kan tiltes, noe som skal gjøre arbeidsmiljøet og ergonomien bedre. Arbeidshastighet er 8 km/t og den har brede dekk for lavere marktrykk. Den skal også kunne utstyres med snøryddeutstyr, stikkemaskiner, stolpehammer, hydraulisk sag og spyleutstyr.

Opphav og kilder: EMTW

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111