23948sdkhjf

Innreiseforbud stopper gigantprosjekt i Drammen

Den 11 kilometer lange tunellen fra Drammen til Kobbervikdalen kan få betydelige forsinkelser.

Prosjektsjef for Bane Nors dobbeltsporutbygging i Drammen, Hanne Stormo, sier hun ikke vet hvilke konsekvenser dette vil påføre prosjektet.

Det er arbeidet med å stabilisere grunnen med jetpeler ved Øvre Strøm som nå må stoppe opp i en periode.

- Det skyldes at innreiseforbudet hindret tunneleksperter fra Italia i å komme hit igjen etter en velfortjent pause i hjemlandet. Da hadde de vært her lenger enn det som først var meningen. I de øvrige delene av utbyggingen vår har vi opprettholdt drift som planlagt, sier Stormo til Drammens Tidende.

- Vi har ennå ikke full oversikt over konsekvensene stansen i jetpelingen vil påføre prosjektet, men vi er forsiktige optimister, sier Stormo til avisen.

 De italienske ekspertene kan ikke erstattes med norske arbeidere.

- Vi er helt avhengig av italienerne i arbeidet med grunnstabiliseringen. De største utfordringene gjelder delprosjektet som bygger betongtunnelen, sier Stormo til Drammens Tidende.

Fakta

  • Bane Nor skal tilsammen sprenge 11 kilometer tunnel, med hovedløp, evakuerings- og servicetunneler. Dette arbeidet skal etter framdriftsplanen være ferdig våren 2022.
  • Fra våren 2022 skal tunnelen vann- og frostsikres. Det vil føre til økt trafikk av betongbiler til og fra anleggsområdene. Dette vil pågå fram til sommeren 2023.
  • Fra sommeren 2023 kommer turen til de jernbanetekniske arbeidene inne i tunnelanlegget, de vil jobbe fram til åpning av tunnelen i 2025.
  • Byggearbeidene hadde offisiell anleggsstart 19. desember 2019. Dobbeltsporet fra Drammen til Kobbervikdalen skal være ferdig i slutten av 2025.

(Kilde: Bane Nor)

Opphav og kilder: dt.no, nsb

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078