23948sdkhjf

Mer kvikkleire: Dobbeltsporet gjennom Moss blir 7,4 milliarder dyrere

Åpningen av det nye dobbeltsporet og stasjonen i Moss utsettes med drøyt halvannet år. I tillegg utvides kostnadsrammen for prosjektet med 7,4 milliarder kroner til om lag 17,9 milliarder.

Å bygge moderne dobbeltspor gjennom Moss blir dyrere og mer tidkrevende enn forventet.

 

Tirsdag 11. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Her står det at de vil fortsette satsingen på nytt dobbeltspor i Moss.

Bane NOR opplyser at Stortinget tidligere er varslet om at utbyggingen av prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad vil koste mer enn forventet og ta lengre tid. Dette skyldes både korona og et krevende leverandørmarked. Den viktigste grunnen er imidlertid funn av større områder med kvikkleire i Moss.

Større problem enn først antatt

– Vi setter sikkerheten først, så dette får naturligvis konsekvenser. Vi har alltid visst at grunnforholdene i deler av byen er vanskelige, og har planlagt ut fra det. Etter byggestart i 2019 ble det gjennomført flere undersøkelser. Da ble det klart at problemet er større enn vi først trodde, sier Stine Undrum, konserndirektør utbygging i Bane NOR.

Prosjektet har styrket organisasjonen etter de nye kvikkeleirefunnene, og har nå flere fagpersoner med geologisk spisskompetanse. De kartlegger situasjonen og skal iverksette tiltak som styrker stabiliteten i området.

Utsettes med halvannet år og blir 7,4 milliarder dyrere

Åpningen av det nye dobbeltsporet og stasjonen i Moss utsettes med drøyt halvannet år, fra slutten av 2024 til høsten 2026.

I tillegg utvides kostnadsrammen for prosjektet med 7,4 milliarder kroner til om lag 17,9 milliarder. Styringsrammen – som prosjektet jobber etter – er økt med 5,3 milliarder kroner til om lag 14,9 milliarder.

Opphav og kilder: Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078