23948sdkhjf

Scania gir gass, Volvo suger strøm - sjekk status i klimakampen 2021

Hva skal vi kjøre på når dieselen tar slutt? Det er mye å velge mellom. Så langt er Scania og Volvo beste i hver sin nisje.

ALTERNATIV REGISTRERINGSSTATISTIKK:

Interessen og engasjementet rundt elektriske lastebiler og biogassbiler er stor. Hydrogen for den saks skyld. Stor nok til at lastebileierforbundet skal ha eget seminar om elbiler i kveld, sjekk programmet her.

Men selv om du, lik den store majoritet av leserne, er dieseldigger til den helt store gullmedaljen, er sjansen også temmelig høy også for at engasjementet rundt el/bio/hydrogen bobler fra deg i kommentarfeltene på facebook.

2020: Scania vs Volvo

Hvilke av våre kjære lastebilmerker er best så langt? Jo, det våre kjære svenske kamphaner Scania og Volvo - de andre merkene har knapt kommet ut av hiet ennå.

I hele fjor, ble det registrert total 4051 lastebiler over 16 tonn. Av disse gikk:

  • 83 på gass (57 Scania, 22 Volvo, Mercedes 3, Iveco 1)
  • 12 på batteri (10 Volvo, 2 Scania)
  • 3 på hydrogen (Scania)

Det ble altså registrert totalt 98 "klimalastebiler" over 16 tonn i 2020. Eller 2,5 prosent av samtlige registrerte lastebiler... MEN: I år takter antallet "mye" bedre.

2021: Scania tar også el-toppen?

Hydrogenbiler er det riktignok ingen av så langt i 2021, men etter fire første måneder ser bildet slik ut for gass og elektrisk:

  • 43 på gass (29 Scania, 12 Volvo, 2 Mercedes)
  • 14 på batteri (6 Scania, 6 Volvo, 1 MAN og 1 Renault)

Altså 57 klimalastebiler på 4 måneder. Totalen av lastebiler over 16 tonn i samme periode er 1507.

Det betyr at klimaandelen har steget til 3,8 prosent hittil i år - og antagelig ender et bra trinn høyere enn det også.

Markedsandelene el/gass/hydrogen

Men hvordan ser da "racet" ut i prosent mellom de forskjellige merkene?

I fjor (2020) hadde Scania 63 prosent markedsandel av "klimalastebilene". Volvo hadde 33 prosent, Mercedes 3 prosent og Iveco 1 prosent.

I år har Scania "bare" 61 prosent andel totalt, men har hentet inn like mye på elektrisk som Volvo. Volvo har tatt 32 prosent, mens Mercedes, MAN og Renault til sammen har 7 prosent.

Diskusjonen og interessen handler om fremtiden

Skal vi ut fra de nevnte tallene konkludere, er det at selvsagt handler all viraken og støyen rundt diverse alternative drivlinjer handler om det som skal skje.

Antall biler som allerde er på veien er i øyeblikket alt for lite til å gjøre noe som helst forskjell på dagens utslipp.

Men det er også krystallklart at utviklingen kommer til å gå temmelig radig. Levetiden på en lastebil er i seg selv nok til å ha en horisont på fem år. Innen den tid ar kanskje halvparten av leserne allerede kjørt alternative biler...

Dagens tips: Følg med :)

Opphav og kilder: OFV, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172