23948sdkhjf

Ford F-150 Lightning: Power-Frunk, 1050 Newtonmeter og 48 mils rekkevidde

Vil koste bare litt over 330.000 koner i USA, men Ingen direkte planer om salg i Europa.

Neste år ruller Ford F-150 Lightning ut på det amerikanske markedet, men så langt er det ingen direkte planer om salg i Europa.

F-150 Lightning sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle nyttekjøretøymodeller fra Ford ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid.

 39.974 dollar

Startprisen tilsvarer dagens F-150 (fra 39 974 dollar MSRP* før føderale/statlige incentiver). Det er bare litt over 330.000 kroner med dagens kurs før frakt og andre avgifter, noe som kunne blitt svært interessant sett fra det elbilfrelste Norge.

1050 Newtonmeter

F-150 Lightning vil få 563 HK, over 1050 Nm dreiemoment og klare 0 - 100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kg og kunne trekke maksimalt 4500 kg på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. 

37 eller 48 mils rekkevidde

Rekkevidden er målt i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa, Den forventes å være opptil 230 miles (370 km) med Standard Range-batteri og opptil 300 miles (opptil 480 km) med Extended Range-batteri.

Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer.

Bilde over: På innsiden ser vi den 15,5 tommer store skjermen som vi har gode erfaringer med fra Mustang Mach-E. Selve instrumentpanelet er heldigitalt på 12 tommer.

Lader 48 km per time

 I USA er Ford den eneste bilprodusenten som tilbyr en 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Med denne er målet at F-150 lader 48 km per time. For å full-lade en pickup med det største batteriet fra 15-100 % tar det rundt 8 timer*. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 km på 10 minutter. Lading fra 15-80 % skal gjøres unna på rundt 41 minutter.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Ford

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094