Doosan lanserer DL220-7 og DL250-7
Doosans syv første modeller i den nye 7-serien hjullastere ble lansert i desember 2020. Nå kommer DL220-7 og DL250-7, som er minst like Norges-aktuelle skal vi tro importøren.
- Disse er tilgjengelige for bestilling nå, men vi forventer nok ikke disse til Norge før til høsten, forklarer Tor Anders Høgaas, daglig Leder i Rosendal Maskin.
Her er det også steg V-motorer og vesentlig forbedret førerhus fra forrige modell, legger han til. Kapasitetsmessig er serien også noen prosent forbedret enn fra forrige serie.
Både produsent og importøren lover et førermiljø som er et stort steg opp. EMCV (Electric Main Control Valve)-styrespak integrert i armlene, nøkkelløs start, Grammer Actimo XXL-sete og ny 8-tommer berøringsskjerm er noen av godbitene.
Bilde over: Førerhytta på 7-serien har fått 14 prosent økt vindusflate som skal sørge for bedre sikt.
Første re-design på 10 år
DL-7-serien er resultatet av det første komplette redesignet av Doosans hjullastere på 10 år. Eksteriøret er blant annet helt nytt.
Sekssylindret steg V
Drivlinja består av en sekssylindret Doosan DL06V steg V-motor på 160 og 172 hestekrefter, en 4-trinns automat powershift med LSD (limited slip differential) som standard. Som option kan man bestille 5-trinss powershif med lock-up og heavy duty-aksler med DHL (Differential Hydraulic Lock).
I forhold til den gamle serien er kjørehastigheten økt med 11 prosent til 40 km/t og drivstofføkonomien er forbedret med fem prosent, ifølge Doosan.
Modellene har LIS (Load Isolation System) som bedrer komforten og stabiliteten og kan bestilles med 300 kilo ekstra motvekt og standard skuffevolum blir henholdsvis 2,3 og 2,5 kubikkmeter. Begge kan også bestilles som HL (High Lift)-versjoner.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Doosan Infracore Europe / Rosendal Maskin