23948sdkhjf

Elektrisk Mercedes Sprinter er i salg nå, pris fra 540.000 kroner

Mercedes-Benz Norge varsler salgsstart på eSprinter i dag. Og det er nok på høy tid om de skal gjøre seg bemerket på salgsstatistikken i år.

ELEKTRISKE VAREBILER: Året 2021 ser ut til å bli året da også varebiler skal få sin elektriske takeoff - lenge etter optimistiske spådommer fra flere år tilbake. 

Men det "nye" varebilmarkedet som er i ferd med å utfolde seg, er både kjennetegnet av nye fremmadstormende aktører som spiser markedsandeler. Og at en del gamle kjemper ligger uvant langt bak i spillet.

Hittil i år, første fire måneder, er økningen i markedet 179 prosent, og det er pumpet ut 2.148 elektriske varebiler. Mercedes finner vi først på 11. plass, med 10 biler, hvorav en eSprinter.

Bilen har vi dog skrevet om lenge

I 2017 kunne vi rapportere at: Mercedes-Benz investerer 150 millioner euro i utvikling av elektriske kjøretøyer. eSprinter vil bli lansert i 2019 og avhengig av størrelsen på batteripakken vil disse ha en kjørelengde på 150 til 200 kilometer.

I 2018 kunne vi skrive at vi så vidt hadde prøvekjørt en prototype, og i 2019 skrev vi tittelen "Elektrisk Mercedes Sprinter nå lansert for alvor".

Så ble det stille en god stund - før Fredrik kunne rapportere fra digital lansering i april i år:

Neste generasjon eSprinter. .... og det prates om mer enn dobling av dagens rekkevidde (som er 150 km WLTP). Den får da en modulær batteripakke plassert i midten under/i chassiset, generator osv i front og elmotor på bakhjulene.

Den får også 50 prosent økt nyttelast. Det kjedelige, for de som venter og kanskje for importøren, er at den ikke settes i produksjon før i 2. halvdel av 2023....

Angitt klasseledende hurtiglading

MEN NÅ: Åpner altså salgsstart på en utgave med rekkevidde 155 km ifølge WLTP, hurtiglading (batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på rundt 25 minutter), og nyttelast 891 kilo.

Prisen starter på 539.900 kroner. Leveringstidspunkt er ikke spesifisert, men vi må forode at hermed kan også eSprinter delta i årets el-varebil-bonanza.

Tekniske data 

Motor, batteri og lading:

 

eSprinter

Hjuldrift

forhjulstrekk

Batterikapasitet – installert

kWh

55

Rekkevidde (WLTP)

km

155

Ombordlader

kW

7,4

Hurtiglader

kW

80

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

33,7-42,8

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

 

Mål og vekt:

 

eSprinter

Egenvekt ved tillatt totalvekt

kg

2609

Nyttelast ved tillatt totalvekt

kg

891

Tillatt totalvekt

kg

3500

Maks. taklast

kg

150

Høyde, lengde og bredde

mm

2676 | 6088 | 2175

Lastevolum

m3

11

Opphav og kilder: Pressemelding Mercedes-Benz Norge, OFV, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079