Første konkurranse om drift og vedlikehold på jernbanenettet
Før var det Bane NOR som sto for arbeidet på jernbanenettet, men i 2019 ble Spordrift AS opprettet og tok over jobben. Da ble landet delt inn i ti områder og Spordrift fikk det løpende ansvaret for alle, i påvente av at hvert område skulle konkurranseutsettes. Nå er man kommet til første steg i den prosessen: kontrakten for Sørlandet, opplyser Bane Nor.
Stor interesse
Selskapet som vinner konkurransen skal starte arbeidet i oktober 2022. Kontrakten varer i fem år, med opsjon på ytterligere to år.
Bane Nor opplyser at interessen fra leverandørmarkedet har vært stor og en rekke selskaper søkte om å få være med da konkurransen ble offentliggjorde. Nå har Bane Nor invitert følgende åtte leverandører til å komme med tilbud:
- Aarsleff Rail AS
- Baneservice AS
- NRC Underhåll AB
- Otera Infra
- RIAS MESTA AF
- Spordrift AS
- Strukton Rail AB
- Veidekke Entreprenør AS
Bane Nor forventer å inngå kontrakt med den beste tilbyderen i løpet av januar 2022.
Alt skal være konkurranseutsatt i 2027
Sverre Kjenne, direktør for drift og teknologi i Bane Nor, er svært fornøyd med å ha fått med mange solide og godt kvalifiserte søkere.
Han mener den sterke listen over kvalifiserte søkere lover godt også for de fremtidige konkurransene.
– Vi ser for oss at entreprenørene utvikler en sterk jernbanefaglig kompetanse, og benytter de tilgjengelige ressursene på best mulig måte. Dette skal gi passasjerene og godsselskapene mest mulig jernbane for pengene, sier Kjenne.
De ni andre kontraktsområdene som skal konkurranseutsettes er: Vestlandet, Vestfold-Telemark, Østlandet, Østfold, Oslo, Innlandet, Trøndelag, Nordland og Ofoten.
Etter kontraktsinngåelsen for Sørlandet følger Vestfold-Telemark i oktober 2023, og Østfold og Østlandet i oktober 2024. Rekkefølgen for de andre kontraktsområdene vil bli kunngjort i 2023 og alle områdene skal være konkurranseutsatt i 2027.
Opphav og kilder: Bane Nor