Solskjermsaken del 1b: Solskjermkaos skaper frustrasjon
UTEKONTROLL OG TRAFIKK: Det er i nyeste utgave av TransportMagasinet som akkurat har utkommet at vi kan lese denne utrolige – og for bileiere temmelig frustrerende – historien.
- Statens vegvesen godkjenner.
- Utekontrollører melder mistanker.
- Bilen blir godkjent igjen.
- Bileiere taper penger.
- Etter utallige henvendelser til etaten har vi ennå til gode å få et klargjørende svar rundt solskjermer, sier redaktør Frode Tellevik i TransportMagasinet. Han har tatt opp problemstillingen i en større reportasje i bladet.
Godkjent på TS-0 og Tromsø trafikkstasjon
Saken starter hos Guttorm Rune Jensen Rognerud, daglig leder i Jensen Logistikk AS.
Kun uker etter at en ny og påkostet Scania R540 ble registrert og funnet i orden både hos Statens vegvesens forhåndsgodkjenning, TS-0, og hos Tromsø Trafikkstasjon, ble den innkalt til etterkontroll.
Slik beskriver Jensen det som skjedde:
- Jeg kjører matvarer i Troms og Finnmark og har to biler i drift. Den siste bilen, inkludert alt av utstyr, ble registrert 26. januar i år. Jeg var i ettertid innom utekontroller både i Nordkjosbotn, i Alta og Øst-Finnmark. Samtlige ga tommel opp og god tur videre. Den 15. april var det ny kontroll på Finnmarksvidda, hvor kontrolløren spurte om jeg hadde bestilt time til etterkontroll. Jeg forsto ingenting, og han kunne heller ikke si så mer om hva det gjaldt. Jeg ringte Scania Finans, men de hadde ikke mottatt noe melding om dette. Til slutt kom jeg igjennom til noen i Statens vegvesen, som kunne videresende innkallingsbrevet på mail til meg. Det var datert 23. mars, altså over tre uker tidligere.
Etter mye om og men fikk Jensen ordnet time til etterkontroll akkurat i tide til fristens utløp. Men han ble ikke mye klokere av den grunn:
Hvem, hvorfor og hvordan er ubesvart
– Det handlet om stoneguard og solskjerm i frontruten, noe bilen er både registrert og godkjent med. Jeg fikk fortsatt ikke vite noe om hvor kontrollseddelen var utstedt. Heller ikke noe som kunne spores til en kontrollør. Det sto en dato: 14. mars klokken 16.01. Det var en søndag, to døgn etter at jeg hadde parkert for helgen.
TransportMagasinets redaktør tok kontakt med flere transportører i distriktet, som det viste seg kunne fortelle likelydende historier om både solskjermer og andre detaljer. Alle med betydelig grad av frustrasjon.
I saken åpnes det spørsmål ved både om det er enkeltkontrollører som har en personlig agenda – eller om det er etaten selv som har prestasjonskrav til antall kontroller som kan være årsaken.
Avviser ekstra kontrollfokus på lys og ekstrautrustning
I et tilsvar bekrefter sjefen for kontrollvirksomheten i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel, at ja, etaten har måltall på hva de jobber med, men han avviser bestemt at det er ekstra fokus på detaljer og lys eller annen ekstrautrustning.
Jensen har på sin side engasjert advokat gjennom NLF, og kommer til å kreve erstatning for tapt inntekt på grunn av dette. – Vi snakker om inntektstap på 15.000 til 30.000 kroner for en slik etterkontroll, sier Jensen til TransportMagasinet.
Den formelle klagen på den omtalte etterkontrollen, behandles i disse dager hos Statens vegvesen.
- Og dersom noen kan dokumentere at solskjermen er ulovlig, skal jeg fjerne den med en gang, sier Jensen.
Såååå - hva gjelder for solskjermer da?
Nettopp der ligger det ennå mye uavklart. TransportMagasinet har gravd videre i problemstillingen om hva som gjelder. Her fant bladet blant annet en tilsvarende sak der TFT Frakt i 2019 fikk påpakning i utekontroll for uoriginal solskjerm, men som var godkjent registrert med denne.
Sjåføren klaget på dette og ba om dokumentasjon for hvilken hjemmel utekontrollen hadde for avgjørelsen – og etter 14 måneder kom svaret fra Veidirektoratet. Det viser seg at forklaringen på denne lange saksbehandlingen (!) var at direktoratet og kontrollen hadde gått flere runder med argumentasjon.
Direktoratet var nemlig ikke fornøyd med første svar fra utekontrollen, da klager hadde vist til at skjermen ikke var til hinder for sikt fremover eller til sidene. På andre omgang i saken konkluderte utekontrollen med at de hadde gjort feil, og omgjorde vedtaket.
TransportMagasinet tok på nytt opp sakene til TFT Frakt og Jensen Logistikk med utekontrollsjef Wigdel. I et lengre svar som begynner med at vegvesenet ikke har hjemmel til å godkjenne innretninger som hindrer direkte sikt ut av bilen (!), konkluderes det på sett og vis med at vurderingen er opp til skjønnsmessig vurdering hvor trafikksikkerhet står sentralt.
Møte i neste uke kan gi avklaring
Er solskjerm-godkjenning altså opp til skjønn, som kan overprøves og etterprøves alt etter som hvem og hvilken instans som vurderer bilen? Ja, selv etter flere henvendelser og innspill til etaten, med tilhørende svar, ender TransportMagasinet opp med den konklusjonen.
Likevel: Etter det redaksjonen kjenner til skal Statens vegvesen ha fagmøte om nettopp solskjerming i neste uke – så da kan det jo bli en avklaring før sommeren kanskje?
Opphav og kilder: TransportMagasinet nr 4 i 2021