HCE lanserer hjulgravere i A-serien
Maskinene dukker opp i Norge i Q4 sannsynligvis.
- I første omgang er det HW140A og HW170A (korthekk) som blir mest aktuell for oss, forteller Finn Thrane Johansen, Daglig leder EMSG Norge AS.
Modellen HW140A veier 14,9 tonn med monobom og 15,86 tonn med todelt bom. Maskinen deler mye av undervogn og overbygg med HW160A som veier henholdsvis 17,58 og 18,39 tonn. Korthekken HW170ACR kommer med todelt bom og veier 18,8 tonn.
Den største i serien er HW210A med henholdvsis 22,2 og 23,7 tonn.
- De første maskinene er solgt allerede, legger Johansen til.
Cummins på 173 hk
HW140A, HW160A og HW170ACR bruker 4,5-literen Cummins B4.5 som erstatter 6,7-literen på forrige generasjon. Motoren er mindre, men effekten er økt til 173 hk fra 156 hk. Hydraulikksystemet er lastsensitivt og reversibel hydraulisk kjølevifte er standard. Eksosen blir renset med en Flex-Module-enhet som består av DOC, DPF og SCR.
HW210A bruker fortsatt 6,7-liter, men bytter til den nyeste Cummins B6-7 med variabel turbogeometri og økt effekt til 195 hk.
I og på hytta
Lettere tilgang førerhytta, vinduet har fått parallellviskere oppe og nede, et ekstra speil på høyre side og en smalere søyle øvert bedrer sikten. Hyttedøra har fått et større vindu og maskinen har selvsagt Hyundais AAVM-system (fugleperspektiv) som inklduerer IMOD (oppdager objekter i bevegelse i en 5 meters radius). Man kan også bestille radar som oppdager statiske og bevegelige objekter opptil 10 meter bak maskinen både dag og nat.
Ny styrestolpe med tilt og teleskopfunksjon er på plass. Den er både smalere og har ingen spak på høyre side, som gir bedre sikt. Man kan velge spakstyring på bestilingslisten. Maskinene levers nå med prop-spaker for bedre kontroll.
Mer Tec
Med en 8-tommers berøringsskjerm har du tilgang til alt av funksjoner og instillinger. En ny jog-dial-bryter og brytere skal gjøre det lettere å håndtere menyene på skjermen.
Som tilvalg kan man få Ride Control hvor en akkumulator fanger opp ujevnhetene du kjører over og gjør at bommen flyter penere og øker komforten til føreren.
Opphav og kilder: HCE / EMSG Norge