23948sdkhjf

Kjørt: Ford Explorer varebil

Masse krefter, masse utstyr, masse kongefølelse og rekordvariasjon i forbruk.

Dette er nok den varebilen jeg har kjørt med størst variasjon på forbruk. Fra 0,26 liter på mila til laaangt over 1 liter på mila. Alt avhenger om du har ladet batteriet og om du skal kjøre langt eller kort, pent eller hardt.

Undertegnede på 175 cm får god plass, men om du er lang i beina kan det hende du savner noen cm. Foto: Fredrik Saugstad

Som varebil får du uansett en fullspekket, råsterk, rask, svært romslig og komfortabel milsluker med omtrent 2274 liters varerom (målt på personbil med alle setene nede) til den nette sum av 650.902 kroner eks. mva. (Pris inkl mva: 805.191 kr)

Dørene bak er stor og kan åpnes nesten 90 grader, det gjør tilgangen til varerommet enklere. Foto: Fredrik Saugstad

Massasje og en drøss innstillinger

Du må godta litt høyere støynivå i forhold til 7-seteren og mindre innstillingsmuligheter på de to skinnsetene. De kan kompensere litt med massasje og en drøss med innstillinger og rattet kan stilles i begge retninger, men er du lang i beina kan det nok hende at du savner noen cm her. 

Ford Explorer Varebil ST-Line 3,0 - ladbar hybrid 457 hk, automat og AWD:

  • Effekt: 457 hk
  • Batteripakke: 13,6 kwh
  • Dreiemoment: 825 Nm
  • Forbruk: Fra 0,3 til 1,2 l/mil
  • Elektrisk rekkevidde: 4,2 mil WLTP
  • Co2: 71 g/km
  • Toppfart: 230 km/t
  • 0 - 100 km/t: 6 sekunder
  • Hengervekt: 2,5 tonn
  • Egenvekt: 2,53 tonn
  • Onboard lader: 3,7 kW
  • Raskeste ladetid: 3,7 timer
  • Antall personbiler solgt i 2020: 448 
  • Antall varebiler registrert tom 23.mai: 42
  • Antall personbiler registrert tom 23.mai: 309
  • Pris inkl mva: 805.191 kr
  • Pris eksl mva: 650.902 kr
  • Engangsavgift: 33.746 kr

På veien virker den litt stramt satt opp, vel og merke når du treffer hull og ujevnheter, sikkert mye pga 20-tommers felger, kjørekomforten ellers er svært god. Dette er en svært god milsluker.

Dette er den god på, milsluking. Foto: Annelise Andreassen

Går som et uvær

Drivlinja er en av de store partyfaktorene her, Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor på 357 hester i kombinasjon med en elektrisk motor på 100 hester gir totaleffekten på 457 HK og 825 Nm dreiemoment (555 Nm + 270 Nm).

Når Ford Norge presenterte modellen for pressen i fjor, kom de med en vennlig advarsel;

- Vær forsiktig med gasspedal, her er det mye hester og det flytter seg godt, men det går utover rekkevidden.. hardt.

Av SUVer som er ombygget til varebil er Explorer i den store klassen. Foto: Fredrik Saugstad

For ved å aktivere boost-funksjonen legger den sammen begge effektene og gir deg alle 457 hestene på likt og det som føles som en hinsides akselerasjon blir tilgjengelig. Det tar den 2,5 tonn tunge Forden fra 0 til 100 km/t på seks sekunder, akkompagnert av en herlig sinna V6-lyd.

Ombygging til varebil er ganske pent utført av Lafinto med flatt gulv. Bredde mellom hjulbuene er omtrent 92 cm, lengde fra terskel bak til varevegg er ca 195 og på det laveste er den 96 cm høy. Foto: Fredrik Saugstad

10-trinns automat

Dette er en parallell-hybrid hvor både bensinmotor og elektromotor er koblet til drivhjulene. Det betyr at de brukes samtidig eller hver for seg, men alltid med AWD. El-motor står mellom motor og gearkasse, noe som gjør at du kjenner den sjalter gjennom de 10-trinnene også på EL-drift. En fiffig detalj er at du selv kan bestemme når den skal kjøre elektrisk og du kan tvinge den til å lade batteriet med bensinmotoren.

Lista over standardutstyr er lang og helt sikkert rekord for Ford. I tillegg til 10-veis justerbare skinnseter med varme, kjøling og massasje, kan du nyte lyden fra B&O-lydanlegg på 1000 watt og 14 høyttalere. Den har syv kjøremoduser som også endrer visningen i det det heldigitale instrumentpanelet på 12,3 tommer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.128