Tester Defender på hydrogen
Flere og flere har tro på hydrogen i store anleggsmaskiner, men at den relativt luksuriøse, dyre og terrengglade SUVen Defender skulle dukke opp på Hydrogen-radaren hadde vi ikke forventet.
Defender som brenselcellebil blir som en vanlig utslippsfri el-bil, bortsett fra at den produserer sin egen strøm ved hjelp av hydrogen og en brenselcelle. Det tar kun et par minutter å fylle hydrogen-tanken ( om du finner en hydrogen-fyllestasjon da) og vinterkjøring innvirker skal ha lite å si på rekkevidden.
Hydrogen-konseptet er en del av Jaguar Land Rovers mål om å oppnå nullutslipp innen 2036, og netto nullutslipp på tvers av forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039, i tråd med Reimagine-strategien som ble kunngjort i forrige måned.
Jaguar Land Rovers avanserte tekniske prosjekt, kjent som Project Zeus, er delvis statsfinansiert og formålet er bedre kunnskap om hvordan et brenselcelleanlegg i en personbil best kan tilpasses brukernes ønsker med hensyn til for eksempel ytelse eller kapasitet. Alle aspekter skal gjennomgås, for eksempel tid som brukes til tanking, kjøring med henger eller egenskaper i terrenget.
Den praktiske delen av testingen skal starte annet halvår i år. Da skal det samles opp viktige data om drivstoff-forbruk og varme og ventilasjonsegenskaper.
Jaguar Land Rover har med seg tunge samarbeidspartnere i dette pionerarbeidet. Delta Motorsport, AVL, Marelli og det statsstøttede batteriutviklingsselskapet UKBIC er alle med for å utvikle, bygge og bruke FCEV-prototypen.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Jaguar Land Rover