23948sdkhjf

Tester Defender på hydrogen

Jaguar Land Rover utvikler en prototype med hydrogendrevet brenselcelleteknologi (FCEV) basert på den nye Defender - testingen begynner i år.

Flere og flere har tro på hydrogen i store anleggsmaskiner, men at den relativt luksuriøse, dyre og terrengglade SUVen Defender skulle dukke opp på Hydrogen-radaren hadde vi ikke forventet. 

Defender som brenselcellebil blir som en vanlig utslippsfri el-bil, bortsett fra at den produserer sin egen strøm ved hjelp av hydrogen og en brenselcelle. Det tar kun et par minutter å fylle hydrogen-tanken ( om du finner en hydrogen-fyllestasjon da) og vinterkjøring innvirker skal ha lite å si på rekkevidden.

Hydrogen-konseptet er en del av Jaguar Land Rovers mål om å oppnå nullutslipp innen 2036, og netto nullutslipp på tvers av forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039, i tråd med Reimagine-strategien som ble kunngjort i forrige måned.

Jaguar Land Rovers avanserte tekniske prosjekt, kjent som Project Zeus, er delvis statsfinansiert og formålet er bedre kunnskap om hvordan et brenselcelleanlegg i en personbil best kan tilpasses brukernes ønsker med hensyn til for eksempel ytelse eller kapasitet. Alle aspekter skal gjennomgås, for eksempel tid som brukes til tanking, kjøring med henger eller egenskaper i terrenget.

Den praktiske delen av testingen skal starte annet halvår i år. Da skal det samles opp viktige data om drivstoff-forbruk og varme og ventilasjonsegenskaper.

Jaguar Land Rover har med seg tunge samarbeidspartnere i dette pionerarbeidet. Delta Motorsport, AVL, Marelli og det statsstøttede batteriutviklingsselskapet UKBIC er alle med for å utvikle, bygge og bruke FCEV-prototypen.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Jaguar Land Rover

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096