23948sdkhjf

BNL om NTP: Avgjørende å følge opp med årlige bevilgninger

I prosessen rundt ny Nasjonal transportplan har Byggenæringens Landsforening vært tydelig på at det er uheldig at den er lite forpliktene. Etter at planen nå er blitt vedtatt mener BNL det er helt avgjørende at den følges opp med årlige bevilgninger.

Nasjonal transportplan ble vedtatt av Stortinget den 15. juni og vil gjelde fra 2022 til 2033. Totalt har NTP en ramme på drøyt 1.200 milliarder kroner, hvorav 123 milliarder er bompenger.

 

– Det er helt avgjørende at Nasjonal transportplan følges opp med årlige bevilgninger, dersom denne planen skal realiseres. Forutsigbarhet sikrer kapasitet og bedrifter med riktig kompetanse, sier Jørgen Leegaard, samfunnspolitisk direktør i Byggenæringens Landsforening, BNL.

– Hovedmålene i planen hvor blant annet ny teknologi og klima og miljø blir løftet frem, er positivt, sier Jørgen Leegaard videre.

Investeringer må være forpliktende

BNL har vært tydelig på gjennom denne prosessen at det er uheldig at planen er lite forpliktene, skriver organisasjonen på sine nettsider.

– Investeringer må være forpliktende. Når målene i NTP for perioden 2022-2033 skal gjennomføres er det viktig å se disse også i sammenheng med oppbyggingen etter pandemien. Det gjelder like mye for industrien som for entreprenørene som bygger og vedlikeholder infrastrukturen, sier Leegaard videre.

Ny teknologi og grønne bærekraftige løsninger

Leegaard peker på at investeringene må være med å skape nye arbeidsplasser der ny teknologi og grønne bærekraftige løsninger blir etterspurt og brukt.

– Det vil bygge kompetanse og styrker norsk konkurransekraft. Konkurransene må gjennomføres slik at ikke norske entreprenører ekskluderes fra oppdrag, sier Leegaard videre.

Opphav og kilder: BNL

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078