Svein Boasson AS med elektrisk Liebherr LH26
Neida, anleggsgartnerfirmaet fra Bergen skal ikke begynne i industrien, selv om det er en industrimaskin, denne er bygget om til beltegraver og blir synlig i Bergen utover.
- Aller helst ville jeg hatt en elektrisk kompaktmaskin på 20-tonn kombinert på dette undestellet, nå får vi en litt større maskin, men det skal fungere bra, forteller en entusiastisk Sigrud Boasson, daglig leder i Svein Boasson AS.
Anleggsgartnerfirmaet er allerede kjent for sitt grønne fokus, men som lokal entreprenør har det særlig vært prisen på batterielektriske større anleggsmaskiner som har gjort at de heller ventet på noe annet.
- Neste gang håper jeg vi kan få en elektrisk 926 Compact eller 920, men vi begynner her. På fem år har det skjedd mye, verden ser nok annerledes om fem år også, kommenterer han til Anleggsmagasinet.
Bilde over: Sigurd Boasson, daglig leder i Svein Boasson AS. Foto: Skjermdump fra youtube-video om bærekraftig byutvikling.
Prosjekt i Nygårdsparken
Etter sommerferien skal maskinen, en Liebherr LH26 C EL, bygget om til beltegraver, kjøre i gang på prosjektet med ombygging av Nygårdsparken i Bergen. På prosjektet får de selskap med BKK, Bravida og Cramo som har erfaring med elektriske anlegg, noe han tror er lurt å dra nytte av.
Les også: Svein Boasson AS satte standarden på Fløyen
Nå står maskinen hos Liebherr på Hamar, hvor maskinfører Joakim Flagtvedt, maskinansvarlig Rune Helgheim og anleggsleder Eirik Forland, har tatt turen for å få opplæing.
50 prosent dyere
- Jeg har pushet Liebherr på å gi meg en graver som kan oppfylle 0-utlsipp og samtidig være bærekraftig produsert. Det er bra at noen går foran og bestiller maskiner som blir ombygget her i Norge, men jeg tror det er en kortsiktig strategi, forklarer han.
Bilde over: Maskinfører Joakim Flagtvedt bak spakene. Foto: Svein Boasson AS
Boasson forklarer videre at de ikke er så store at de kan bruke så mye penger på en elektrisk maskin, mens denne er omtrendt 50 prosent dyrere, ikke 3- og 4-gangen så dyr.
Krever planlegging
Men ledning krever jo en helt annen planlegging, noe han er godt klar over.
- Maskinen kommer med 25 meter lang ledning i trommel så her må vi jo jobbe med infrasturktur før vi begynner å jobbe med infrastruktur, forklarer han lurt.
Det krever en helt annen logistikk og planlegging og det må inn på riggplanen.
Batteri Vs ledning
- En kombinasjon vil nok være fremtiden, men min drøm er at vi kan få en elektrisk hjulmaskin.
Bilde over: Industrimaskinen Liebherr LH26 C EL bygget om til beltegraver med todelt knekkbom (bomlende er 5,40 og stikke er 2,65). Hev og senk på hytta er fjernet og maskinen leveres med SMP S70 HardLock hk-feste, Encon EC226, SMP 1350 L graveskuff og SMP 1400 L pusseskuffe. Foto: Svein Boasson AS
Batterimaskiner - for dyrt
Boasson ville foretrukket batteri, men det kommer an på hvor mye du får ut av maskinen på en dag.
- Tre gangen prisen, med støtte er fortsatt dyrt, slår han fast.
Dette er mye rimerligere, med alt utstyr, aggregat osv, trafo osv, så er vi fortsatt under dobbel pris. Det er en viktig å også være økonomisk bærekraftig understrekes det.
Selv om de har gode erfaringer med en batterielektrisk Giant kompakt hjullaster som servicemaskin, blir dette noe helt annet.
- Vi må jo kunne regne dette hjem, avslutter Sigurd Boasson.
Opphav og kilder: Sven Boasson AS / Liebherr Norge AS