E39 Ålesund-Molde: 53 deltakende firmaer på leverandørmøte
En uke etter at Stortinget vedtok NTP 2022-2033, fulgte et 70-talls tilhørere fra entreprenører, rådgiverfirmaer og underleverandører leverandørmøtet om utbyggingen av E39 Ålesund-Molde på Teams mandag 21.juni.
Vi trenger hjelp fra alle gode hoder når vi skal jobbe oss fram til de beste løsningene for hengebrua over Julsundet, Romsdalsfjordtunnelen og resten av strekningen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen, E39 Ålesund-Molde.
Av utenlandske selskaper deltok blant annet China Communications Construction Compani, Acciona (Spania) og Vinci-Construction (Frankrike).
Total- og utførelsesentrepriser
Det 75 kilometer lange vegprosjektet blir gjennomført med flere totalentrepriser og utførelseskontrakter. Vegvesenet legger opp til å dele opp første del av prosjektet i 16 entrepriser. Romsdalsfjordtunnelen blir delt i to som hver blir i størrelsesorden 2,5-3,5 milliarder kroner. Arbeidet med det som vil bli Europas lengste bruspenn, den vel to km lange Julsundbrua blir også delt i to med separate stål- og betongkontrakter.
I tillegg til kryssingen av Romsdalsfjorden skal det bygges tre ettløps tunneler. Det skal også bygges tunneler fra Ørskogfjellet og inn mot Ålesund. Her skal Vegvesenet jobbe fram en trasè sammen med Ålesund kommune. Vegvesenet tar også to lengre bruer over Kjerringsundet mot Gossen i Aukra kommune inn i sin kontraktstrategi. I tillegg blir det flere kortere bruer på resten av strekningen.
Byggestart høsten 2023?
Vegvesenet legger opp til at Stortinget skal kunne vedta bompengeinansieringen av vegstrekningen våren 2023. Med grønt lys i Stortinget blir det byggestart høsten 2023. Da kan det bli vegåpning i 2030.
Opphav og kilder: Statens vegvesen