23948sdkhjf

Fôrtransport ga pluss: - Vi er i en heldig situasjon

- For å få et godt resultat må du ha et sett gode sjåfører med forståelse for at de gjør en viktig jobb, sier Endre Krakk i Krakk Transport.

TRANSPORTØKONOMI: På listen over transportselskaper med et godt resultat i 2020 finner vi Krakk Transport AS. Familiebedriften noterte en omsetning på 20 millioner og et resultat før skatt på 15 prosent.

Les også: 44 transportbedrifter med solid inntjening i 2020

- Du må gjøre skikkelig arbeid med god kvalitet for oppdragsgiveren, og de må kunne stole på at varene blir levert når de skal. For å få det til må du ha sjåfører med forståelse for at de gjør en viktig jobb, sier Endre Krakk, selvutnevnt altmuligmann i Rogalands-bedriften.

Historien startet med en lastebil på 1950-tallet, da Sjur Krakk etablerte firmaet. Tjue år senere fikk Sjur en avtale på transport av kraftfôr, og siden den tid har Krakk Transport drevet med nettopp transport av kraftfôr til landbruket i bulkbiler og landbruksrelatert transport på vanlige lastebiler.

I dag er det den ene sønnen til Sjur, Jakob Krakk, som er daglig leder i firmaet. Jakob er far til Endre, og nå har også Endre sin sønn startet å kjøre for firmaet.

- Vi er en skikkelig familiebedrift. Mitt søskenbarn og min bror er med som sjåfører, og broren til min far, som døde for noen år tilbake, var også med. Sønnen min er fjerde generasjon Krakk som er med i firmaet, sier Endre Krakk.

Endre er oppvokst med transport, og etter å ha vært med på verkstedet noen år startet han å kjøre oppdrag så fort han var gammel nok til det. I dag er han altmuligmann hvor oppgavene spenner fra å administrere bilparken, organisere transporter, kjører egen bil, vaske og mye annet.

Stabile oppdrag

Det meste som Krakk Transport kjører er relatert til landbruket, og der er oppdragsmengden ganske stabil. De har blant annet ikke merket noen negativ korona-effekt.

- Vi er i en heldig situasjon der, og har ikke hatt mindre oppdrag på grunn av korona, sier Endre.

De har drevet med bulktransport av kraftfôr i over 50 år nå, med litt ulike oppdragsgivere opp gjennom årene. Etter hvert var det Felleskjøpet som ble hovedoppdragsgiver, og det er et samarbeid som fungerer veldig godt ifølge Endre.

- Vi har i dag ni vogntog, og fem av disse er profilerte bulkbiler som kun kjører kraftfôr for Fellesskjøpet. Vi har også to åpne biler som transporterer andre varer for Felleskjøpet, en bulkbil som transporterer fiskefôr for Biomar, og en bil med krokløft som går på alt mulig annet, sier Endre.

Kvalitet og engasjement

Endre Krakk understreker at det må være kvalitet i alle ledd for å kunne lykkes som transportbedrift. Alle må gjøre jobben sin så godt som mulig, og i tillegg må tonnasjen på bilene utnyttes på en optimal måte.

- Bilene våre går ikke døgnet rundt hele året. Det er sesongvariasjoner, slik at på enkelte tider av året så er det mer travelt. Det resulterer i at vi på deler av året har litt mange biler, mens vi i andre perioder må kjøre skift på noen av bilene, sier Endre.

Per i dag er det rundt ti ansatte i bedriften inkludert faste sjåfører, regnskap og administrasjon. Transportoppdragene foregår for det meste nord i Rogaland, sør i Hordaland og i Hardanger.

- Vi har ingen konkrete planer om å vokse nå. Vi har økt litt de senere årene, men det har vært naturlig siden det er oppdrag innenfor samme segment som vi driver. Hvis det skulle dukke opp noe mer der vil vi selvsagt ta det, sier Endre.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11