23948sdkhjf

Retro: Fransk estetikk?

APRIL 1994:
Volvo Personbiler Norge utvidet programmet med Renault Express.

I likhet med mange andre varebiler på den tiden var også Renault Express basert på en personbil (Renault 5) som hadde fått påmontert en kasse. Neppe hva man forbinder med fransk estetikk, men praktisk for mange var den med giraffluke på taket og et varerom på 2,6 kbm. Med en spesiell fjæringspakke kunne nyttelasten økes fra 500 til 700 kilo.

Den 4-sylindrede sugedieselen var på 63 hk og hadde et maks moment på 118 Nm.
Renault Express ble etter hvert erstattet av Renault Kangoo Express som ble lansert i 1997.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 3-1994:

Eie eller leie – det store spørsmålet

Det finnes en rekke bedrifter som daglig distribuerer varer med et større antall biler. Vognparken binder kapital ved investering. Driftskostnadene inklusiv lønn blir dessuten relativt store. På årsbasis er det vanlig med totalkostnader på 400.000 til 500.000 kroner pr bil. Selv ved mindre bilparker blir det raskt snakk om millionbeløp. Umiddelbart synes bildriftskostnadene å framstå som for høye. Et vanlig tiltak er å sette transporten ut på leie, men vil en overgang til leie i seg selv bidra til reduserte transportkostnader?

Det var Finn Terje Lien som stilte dette spørsmålet etter at han var blitt en fast redaksjonell bidragsyter i bladet. Gjennom over 20 år leverte han rundt 250 transportøkonomiske artikler til Logistikk & Ledelse, parallelt med sitt virke som logistikkrådgiver og lærer på Høgskolen i Bergen hvor han hadde bidratt til å bygge opp logistikk-studiet.

 

Jungheinrich lanserte ledetruck med STAB

Jungheinrichs ledetruck ERE-20 var utstyrt med det nye STAB-systemet (Super Traction and Brake) som ut fra lastens vekt automatisk regulerte den nødvendige friksjonskraften på drivhjulet.

Via et integrert system ble også bremsekraften automatisk regulert.

Med en bredde på bare 770 mm var ERE-20 også smalest av sitt slag.

Med 2.000 kilo på gaflene sørget drivmotoren på 1,7 kW for en topphastighet på 7,3 km/t.

Opphav og kilder: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 3-1994

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078