Retro: Landsomfattende karavane med helt ny FH
MAI 1994:
Volvo Lastebiler og Busser Norge hadde startet på en landsomfattende karavane som skulle besøke 60 steder over hele landet.
Foruten å tilby prøveprøving av den helt nye FH med flere ulike påbygg, bestod karavanen også av en FL10, en FL615 og et par busser.
Den nye FH-serien var allerede blitt solgt i et svært stort antall, og noe av årsaken til det var det lave forbruket. Et viktig innslag i karavaneaktivitetene var også å kåre hvem som kunne kjøre et FH12 frysevogntog på billigst mulig måte. På hvert sted fikk 18 sjåfører anledning til å delta, og vinnerne gikk videre til distriktsfinaler og deretter til en landsfinale.
Det ble forøvrig også arrangert en egen økonomikjøringskonkurranse for oss skrivende. Til lettere irritasjon fra de erfarne lastebiljournalistene var det undertegnede – med sitt blodferske tungbilsertifikat – som stakk av med den seieren.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 4-1994:
Bussbygg med rekordomsetning
Bussbygg AS på Hovdenakken utenfor Molde er landets største produsent av lastebilskap og årsresultatet for 1993 viste at det var fullt mulig å oppnå lønnsom skapproduksjon også i Norge.
Det året oppnådde Bussbygg et resultat før skatt på 4,3 millioner kroner og omsetningen økte med 22 prosent til 68 millioner kroner. Både omsetning og resultat var det beste i selskapets historie.
I 2019, som er det sist offentliggjorte regnskapet, omsatte Bussbygg for 189 millioner og hadde et resultat før skatt på 904.000 kroner.
Ekspressfrakt i medvind
Mens ekspressfrakt tidligere hadde blitt ansett som en nødløsning man helst burde unngå, hadde DHL Worldwide Express de siste årene oppnådd en formidabel vekst i Norge. Virksomheten hadde derfor behov for både større armslag og mer funksjonelle lokaler, og det var Rob Kuijpers, sjef for DHL Europe & Africa, som offisielt innviet selskapets nye bygg på Fornebu.
Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 4-1994