Retro: Kvalitet i sentrum
MAI 1994:
Kvalitetssikring i henhold til ISO 9002-normen var på alles lepper i 1994 og «Logistikk og kvalitet» var derfor et naturlig redaksjonelt tema.
Jørgensen Transport AS var blitt kvalitetssertifisert to år tidligere og hadde i den anledning inngått et tett samarbeid med Volvo som blant annet skulle sikre innhold og kvalitet på opplæring av personell, service og vedlikehold samt totale kvalitetsmål på ytelser, driftskostnader etc.
– Vi har avtalte kvalitetsplaner med våre kunder hvor vi garanterer kvaliteten på transportene. Nå har vi også snudd denne avtalen mot vår billeverandør, sa daglig leder Ivar Jørgensen.
Men senere skulle det vise seg at kvalitetsrutiner likevel ikke var nok. I 2002 gikk selskapet konkurs, men driften ble videreført av Jørgensen AS som var eid av Ivar Jørgensen og den tidligere «termokongen» Øystein Sties. Dette selskapet ble i 2011 kjøpt av Ragnar Blomquist, men fire år senere ble også dette slått konkurs.
Andre kvalitetssaker fra Logistikk & Ledelse nr. 4-1994:
Vikartjeneste med kvalitetsgaranti
Manpower var det første norske vikarbyrået som ble kvalitetssertifisert etter ISO 9002-standarden.
– Alle byråer kan skaffe gode vikarer, men med en ISO-sertifisering øker sannsynligheten for at det skjer hver gang, uttalte Tor Dahl, direktør for Manpower Scandinavia.
Logistikk var et satsingsområde og personer som Manpower skulle godkjenne som vikarer innenfor dette fagområdet måtte først gjennomgå og bestå syv ulike prøver som avdekket ferdigheter, evner og personlige egenskaper.
Oppskrift i kvalitetssikring
Gjennom «Kvalitetssikringens ABC» tilbød Trans Forlag i Fredrikstad en komplett oppskrift på hvordan transportbedrifter kunne arbeide seg frem til sertifisering etter ISO 9002-standarden.
Jakob Jordal hadde i flere år arbeidet med kompetanseoppbygging og den tidligere verksmesteren i DAF Norge hadde utvilsomt gode pedagogiske evner.
Fra før hadde forlagets publikasjon «Lastebileierens ABC» solgt godt.
Opphav og kilder: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 4-1994