23948sdkhjf

Retro: Sjåførene slet med elendige leveringsforhold

AUGUST 1994:
«Prosjekt Varelevering» hadde startet som en følge av at man ville til livs problemene som Ringnes hadde i forbindelse med distribusjon i byområdene.

 

Jürg Berger og Sven Bugge, henholdsvis distribusjonskonsulent og ergonom hos Ringnes, var drivkreftene bak prosjektet. Sammen kom de frem til en metode for kvalitetssikring av HMS for distribusjonssjåfører. Metoden som populært blir kalt «Bugge-Berger modellen», var ment som et supplement til internkontrollsystemene i virksomheter med distribusjonssjåfører i sin tjeneste.

Prosjektet endte med etableringen av LUKS – Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter. LUKS er fortsatt en aktiv organisasjon som skal medvirke til reduksjon av belastningslidelser, yrkessykdom og ulykker hos distribusjonsansatte, i tillegg til å øke effektiviteten og ressursutnyttelsen innen distribusjon.

 

 Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1994:

Stø kurs med Datsun/Nissan i 20 år

Landets tredje største truckimportør, Nissan Norge med avdelingssjef Tor Lersbryggen i spissen, var inne i sitt tyvende driftsår. Mens hovedkonkurrentene Rishaug Maskin og Jæger representerte tre merker hver poengterte Lersbryggen at de i Drammen alltid hadde konsentrert seg om bare Datsun/Nissan.

– Jeg er motvektsmann 24 timer i døgnet og ser ikke til siden, sa Lersbryggen i et jubileumsintervju. Foruten den klare strategien om ikke å spre seg for mye på merker og maskintyper trakk han frem den lille og svært fleksible organisasjonen som gjorde det enkelt å rasjonalisere driften og tilpasse seg det pressede prisnivået som kjennetegnet bransjen.

Etter 35 år i truckbransjen trakk Tor Lersbryggen seg tilbake i 2002. Tre år senere overtok Brubakken importen og i 2011 ble UniCarriers etablert gjennom sammenslåingen av Nissan, Atlet og TCM - og som senere endte med at Nissan forsvant som produktnavn på trucker.

 

Lokomotiv i luften

For første gang var et lokomotiv blitt fløyet over Atlanteren. Sammen med nødvendig transportutstyr veide hele lasten ombord i den russiske kjempemaskinen AN124-100 hele 146 tonn som var verdensrekord. Det 20 meter lange og 4 meter brede diesellokomotivet var bygget av GM Locomotive Group for Irish Rail og ble fløyet fra Ontario i Canada til Dublin. Transporten ble gjennomført av Antonov Design Bureau i samarbeid med Air Foyle.

Opphav og kilder: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 8-1994

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078