23948sdkhjf

Retro: Sties med Norgeshistoriens største sivile lastebilordre

AUGUST 1994:
Sties Bil AS hadde bestilt hele 85 nye Volvo FH og fornyet med det nærmere 90 prosent av den eksisterende bilparken til Sties Thermo-Transport.

 

Norgeshistoriens største sivile lastebilordre omfattet opplæring av sjåfører, leveranse av komplette biler og tilhengere, vedlikehold, finansiering samt rapportering av alle måltall som Volvo skulle benytte til produktutvikling.

I den omfattende opplæringsdelen inngikk både brevundervisning, gjennomgang av bilene ved overlevering, opplæring i kjøring og vedlikehold, glattkjøringskurs og skadeforebyggende kures. Opplæringen skulle ende med en avsluttende eksamen hvor de som hadde bestått ville få et eget «FH-sertifikat».

For ordens skyld: Orden ble langt større

«Retroartiklene» er svært korte sammendrag av artikler som tidligere blitt publisert i Logistikk & Ledelse og gir derfor ikke alltid et historisk riktig bilde i saker som senere utviklet seg. Blant annet ble «Norgeshistoriens største sivile lastebilordre» langt større enn de 85 FH-bilene som først ble bestilt.
Noen måneder senere, i januar 1995, ble det i forbindelse med overleveringen av de første nye Volvo FH-lastebilene til Sties også kjent at avtalen var utvidet til å omfatte til sammen 150 biler over to 3-års perioder.

Bjørn Gjeitnes: Kritisk til 25,25 med innvendig høyde på 2,6 meter

Bjørn Gjeitnes, daværende daglig leder for Sties Bil, har sendt oss følgende kommentar:

«Hei. Hyggelig påminnelse dette her, men tallene stemmer ikke, jeg bestilte 125 Volvo FH 12 for levering over 36 mnd.
Det var jeg som stod i bresjen med å bygge disse vogntogene med 3-akslede hengere, men det blir aldri nevnt i noen artikler. Jeg startet i Uhlens Transport AS i Ålesund i 1986 og  Øystein og John Kristiansen var fortsatt i ledelsen i Sties som da noen år tidlige hadde kjøpt Uhlens.
I 1991 ble jeg beordret til Oslo av daværende adm dir Finn Rønning, og Nor-Cargo hadde blitt eiere. Årsaken til dette var at bildriften i Uhlens var så mye bedre enn i Stie, med en innkjøring som lå 30-40 % høyere enn i Stie.
Fikk gjennomført snuoperasjonen, og jeg fikk overtalt Folke Hermansen, som da styreformann i Sties, at hvis jeg  fikk kjøpt biler, hengere, skap og aggregat uten at morselskapet måtte ut med garantier, var det bare å kjøre min prosess.

I Uhlens hadde vi det største settene med 16 pl bil og 20 pl henger, noen 15-21 som passet bedre med vektfordelingen etc. Volvo-Bussbygg-noen få Norfrig- Thermo King- Trailerbygg Godt illustrert på bildet.
Innenlands i Norge i dag, ville jeg ha bygd 17 pl bil og 33 pl henger  hvor begge hadde en innvendig høyde på 3,10 mtr. At det i dag brukes disse 25 mtrs vogntog med 2,6 innvendig høyde er for meg uforståelig, kan ikke bli lønnsomt i den transporten som drives innenfor termo og stykkgods».

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1994:

Suksess på verdensmarkedet med kollisjonsputer

Da Hortenbedriften SensoNor ti år tidligere hadde utviklet sin første sensor for kollisjonsputer var det helt naturlig å legge produksjonen til Det fjerne østen. Men med større volumer og en høy automatiseringsgrad ble det etterhvert mer lønnsomt å flytte produksjonen til Norge.

– Vår styrke er at vi utelukkende har konsentrert oss om produksjon av sensorer, sa fabrikksjef Øyvind Larsen.

På det meste kontrollerte selskapet mellom 60 og 70 prosent av verdensmarkedet. Etter en konkurs i 2012 ble virksomheten startet opp igjen og dagens SensoNor produserer produkter innenfor gyro og IMU-teknologi.

 

Verdens raskeste

Fire år før den nye hovedflyplassen på Gardermoen skulle tas i bruk ble det kjent at bagasjehåndteringssystemet ville bli verdens raskeste.

Det var hollandske Vanderlande som dro i land den 230 millioner kroners store kontrakten. I motsetning til tradisjonelle transportbånd baserte Vanderlandes Bagtrax seg på skinnegående vogner som skyves fremover av lineærmotorer – det samme prinsippet som benyttes av magnettog. Bagasjen ville bli transportert med en snittfart på 3 til 4 m/s og opp til 6 på det raskete. Til sammenligning var farten på Fornebu 1 meter i sekundet.

Tidligere i år inngikk Avinor avtale med tyske Beumer Group om leveranse av et nytt bagasjehåndteringssystem på Gardermoen som skal stå klart om tre år. Kontrakten har en verdi på 1,4 milliarder kroner

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 8-1994

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141