23948sdkhjf

Kutter de forventede utslippene med nesten en tredjedel

Massetransporten står sentralt når Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 kutter utslippene før prosjektet er i gang.

Nå gjøres utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen mer klimavennlig: utslippene kuttes med nesten en tredjedel, skriver Bane NOR i en pressemelding.

Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges ut som ett prosjekt mellom Sandvika og Hønefoss. I samarbeid har Bane NOR og Statens vegvesen redusert de forventede utslippene.

I fokus: Kortreist stein og mindre masseforflytning:

  • Størrelsen på fyllingen i vannet ved Sundvollen er redusert. Her skal den nye stasjonen bygges.

  • Følgende tiltak gir langt mindre materialbruk og dermed kutt i klimautslippene:

    - Fundamentering av vei og bane over våtmarksområde utenfor Hønefoss (Mælingen) forenkles. Det skjer som følge av et langvarig prøveprosjekt.

    - En lang adkomsttunnel er tatt ut av prosjektet. Den skulle brukes til å hente ut masser under bygging av hovedtunnelen. Dette gir også mindre inngrep i naturen.

    - Enklere løsning på Hønefoss stasjon.

  • Gjenbruk av støttekonstruksjoner (spunt/stålvegger) som brukes under bygging.

  • Klare miljøkrav til materialer som produseres med lave utslipp.

  • Mer effektiv massetransport, lokal produksjon av betong og bruk av lokale steinmasser, som gir kortere kjørevei og dermed mindre CO2-utslipp.

– Det er virkelig godt å se at fokuset gir sånne resultater. Vi er svært fornøyde med en nedgang i CO2-nivået på nesten 30 prosent for hele tiltaket, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i utbyggingsområde sørøst, Statens vegvesen.

Utslippskuttet kan bli større

Samferdselsdepartementet har bestemt at Nye Veier skal overta prosjektet og stå for utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen. Overleveringen skjer 1. august. I mellomtiden jobbes det videre for å kutte klimagassutslipp. Statens vegvesen og Bane NOR antyder at reduksjonen kan bli på hele 35 prosent, før Nye Veier overtar.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126