Kutter de forventede utslippene med nesten en tredjedel
Nå gjøres utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen mer klimavennlig: utslippene kuttes med nesten en tredjedel, skriver Bane NOR i en pressemelding.
Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges ut som ett prosjekt mellom Sandvika og Hønefoss. I samarbeid har Bane NOR og Statens vegvesen redusert de forventede utslippene.
I fokus: Kortreist stein og mindre masseforflytning:
- Størrelsen på fyllingen i vannet ved Sundvollen er redusert. Her skal den nye stasjonen bygges.
- Følgende tiltak gir langt mindre materialbruk og dermed kutt i klimautslippene:
- Fundamentering av vei og bane over våtmarksområde utenfor Hønefoss (Mælingen) forenkles. Det skjer som følge av et langvarig prøveprosjekt.
- En lang adkomsttunnel er tatt ut av prosjektet. Den skulle brukes til å hente ut masser under bygging av hovedtunnelen. Dette gir også mindre inngrep i naturen.
- Enklere løsning på Hønefoss stasjon. - Gjenbruk av støttekonstruksjoner (spunt/stålvegger) som brukes under bygging.
- Klare miljøkrav til materialer som produseres med lave utslipp.
- Mer effektiv massetransport, lokal produksjon av betong og bruk av lokale steinmasser, som gir kortere kjørevei og dermed mindre CO2-utslipp.
– Det er virkelig godt å se at fokuset gir sånne resultater. Vi er svært fornøyde med en nedgang i CO2-nivået på nesten 30 prosent for hele tiltaket, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i utbyggingsområde sørøst, Statens vegvesen.
Utslippskuttet kan bli større
Samferdselsdepartementet har bestemt at Nye Veier skal overta prosjektet og stå for utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen. Overleveringen skjer 1. august. I mellomtiden jobbes det videre for å kutte klimagassutslipp. Statens vegvesen og Bane NOR antyder at reduksjonen kan bli på hele 35 prosent, før Nye Veier overtar.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane NOR