23948sdkhjf

Scania P370: - Denne fjellgeita imponerer meg, sier sjåfør Kristoffer Lohne

Kravspekken var klinkende klar! Her skulle det være en bil som kunne levere varene.

NYBIL: Transport av byggevarer til steder der det er trangt å komme frem, krever mye av både sjåfør og bil. Nå har Solberg Kran & Transport fått seg en ny Scania P370 4x4, et skikkelig arbeidsredskap som fikser det aller meste.

Kravspekken sa at bilen måtte ha firehjulstrekk, så kort akselavstand som mulig, lavt tak og så høy bakkeklaring som mulig.

- Bilen går i fast kjøring for Optimera Monter, og blir sendt ut til alle de trange små byggeplassene hvor ikke de vanlige treakslede bilene kommer frem. Den blir brukt som en fjellgeit, der hvor det er krappe svinger, bratte bakker og vektutfordringer. Kort sagt der det er utfordrende å komme frem med store lass, sier sjåfør Kristoffer Lohne.

Han har kjørt for Solberg Kran & Transport i tre år, og fikk hente den nye bilen i slutten av april. Sammen med sjefen sin Terje Solberg, utgjør de to hele staben i firmaet som ligger i Undrumsdal, ved E18 mellom Horten og Tønsberg.

- Vi har to biler som kjører varer for Optimera Monter, og vi får våre oppdrag fra Transportsentralen Vestfold, sier Lohne.

Kort bil med Hill Hold

Akselavstanden på bilen er kun 360 centimeter, og den kan laste rundt syv tonn.

- Det er en spesiell bil, og det var litt frem og tilbake hos oss på hvem som kan levere en slik kort og god firehjulstrekker. Jeg synes Scania så langt har imponert med denne bilen, sier Lohne.

Han har allerede brukt den en del på trange byggeplasser, og den drar seg bra frem.

- Valgfri clutch var et kriteria for å ha denne bilen med automatgir. Da har man fortsatt mulighet til å ligge på clutchen når man skal lirke seg rundt på trange steder. Sammen med Hill Hold som stopper bilen fra å trille fremover og bakover med en silkemyk overgang, så er den egentlig helt perfekt til bruken sin, mener Lohne.

Hill Hold aktiveres med en egen bryter, og den holder bilen i ro helt fra sjåføren stopper til man begynner å kjøre igjen.

- Det er veldig bra hvis du skal lirke deg opp eller ned bakker, sier Lohne.

Traction Control og god løftekapasitet

Med firehjulstrekk, lavgir og lavgir på fordelingsgirkassa så er det så vidt bilen beveger seg da Lohne skal komme seg rundt på utfordrende steder.

- Da er det ikke noe problem å ha full kontroll selv på utfordrende steder.

Bilen er ikke testet på vinterføre, men Kristoffer tror det kommer til å gå veldig bra.

- Den har Traction Control, noe som det ikke var på den forrige bilen. Problemet med disse bilene er at de blir veldig lette bak når de kjører uten last, og da skal det ikke mye til før du snurrer med bilen. Hvis du ligger og holder den litt på bremsen i bakkene på vinteren så skal det ikke mye til før bakhjulene låser seg, sier Lohne.

Bak hytta er det montert en 19 tonnmeter kran montert av Palfinger Norge. Den er lett og har bra kapasitet.

- Den har en load-funksjon som hjelper til på løftingen. Bilen har luftfjæring bak, og den kjenner etter hvor mye vekt som er på bilen til enhver tid. Er det mye vekt bak, så gir det også vesentlig bedre løftekapasitet til krana da den er foran hytta foran hytta, forklarer Lohne.

Lite juling fra underlaget

Lohne forteller at følelsen av å kjøre ny bil er helt nydelig, og skryter av hvor fantastisk behagelig Scania-bilen er.

- Jeg sitter høyt på grunn av bakkeklaringen, den er godt støydempet, og luftfjæring bak sørger for at det ikke er noe ubehag av å kjøre en så kort bil. Den har også veldig god giring, og det er lite juling tilbake fra underlaget, sier Lohne.

Bilen kjører daglig byggevarer for Optimera Monter. Ikke bare ut til byggeplasser, men også mellom ulike Optimera-butikker.

- Vi valgte Scania fordi det er kremen av lastebil, og det er viktig å ha et verksted i nærheten som gir god service, sier Lohne.

Han er selv utdannet lastebilmekaniker, og har jobbet som mekaniker for både Forsvaret, Volmax og Scania. Deretter valgte han å gå over til å bli yrkessjåfør.

- Det er den beste jobben jeg har hatt, sier han etter tre år hos Solberg Kran & Transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.531