Scania 770 med amerikansk cowgirl: - V8-lyden teller mye, sier stolt eier
NYBIL: Transportbedriften er en livsstil for familien Romundset på Aure, og da er det gøy å kunne unne seg noe litt ekstra i en ny bil.
Det måtte bli en Scania, og valget falt på en 770 S A6X2NB med fabrikkmontert svingskive.
- Vi hadde en Scania 730 2017-modell som skulle byttes ut, og jeg ønsket meg virkelig en 770 med skikkelig V8-lyd, sier Ole Ingar Romundset. Han er tredje generasjon i familiebedriften, og tok over som daglig leder i 2020.
Familiebedriften er en livsstil
Bestefaren hans startet bedriften på begynnelsen av 1950-tallet. Da gikk det i veiarbeid og etter hvert kjøring for et meieri. Det holdt han på med helt frem til midten av 1990-tallet.
På bildet er Ole Ingar sammen med Jens, Ola og Even Romundset.
- Etter hvert tok min far over og i fjor tok jeg over som daglig leder. Jeg tok lastebillappen i 1998, og har kjørt for firmaet vårt siden da, sier Ole Ingar.
Han sier videre at en familiebedrift er en livsstil, og derfor var det viktig at bilen de kjøpte nå er litt annerledes og noe de kan være stolte av.
- Da blir det mer artig å holde på med dette, sier Ole Ingar.
I dag har bedriften fire ansatte, fire varebiler og fem lastebiler. De bruker også noe innleid arbeidskraft.
Det måtte bli en Scania
De siste årene har nybilene til Romundset vært Scania, og det måtte det bli nå også.
- Jeg er fornøyd med bilene, og i tillegg får vi god oppfølging på blant annet service. Det betyr mye, sier Ole Ingar.
Det er han selv som skal kjøre bilen, og han ønsket seg en 770 med litt ekstra utstyr.
- Det er jo litt artig å kjøpe noe som vekker litt oppsikt når vi først skal ha ny bil, sier han.
Så langt har han kjørt på bilen 8000 kilometer, og den har fungert godt fra første dag.
- Det er nok litt tidlig å konkludere, men 770 er seigere enn 730 som jeg kjørte tidligere. Du kjenner at det er et annet dreiemoment på denne, sier Ole Ingar.
Svensk design og amerikansk cowgirl
Da bilen var bestilt tok Ole Ingar kontakt med Troeng Design i Stockholm. De fikk skisser som Ole Ingar og kona hadde laget, og la frem alternativer til design.
- Vi har rød farge på bilene våre fra før, men nå ville vi ha en litt mindre skarp rødfarge. Da gikk vi for plommerød, sier han.
De skulle også ha "Countrygirl" som navn på bilen, men de gikk istedenfor "Cowgirl".
- Vi tok kontakt med de som hadde bildet, som er et amerikansk foto, og fikk godkjennelse for å bruke dette. Vi synes det ble veldig fint, sier Ole Ingar.
Rognskog Bil i Rindal montert hydraulikk, platting, eksosrør og lysbjelke. Bilen har alt det utstyret man får på en Scania ut fra fabrikken.
Frakter levende fisk
Nybilen skal blant annet brukes til å frakte levende fisk i en tankhenger, fra AquaGen på Kyrksæterøra til settefiskanlegg fra Møre i sør til Troms i nord. Med full last er vekten 50 tonn, men mye av dette er naturligvis vann som fisken svømmer i.
- Bilen blir også brukt til å kjøre avfall for Norsk Gjenvinning mellom Kristiansund og Trondheim. Vi har faste ruter for dem, og de er en stor kunde hos oss, sier Ole Ingar.
Han har også bestilt en ny henger, men den er det lengre ventetid på nå.
Familiebedriften på Aure kan være stolte av sitt siste tilskudd til Scania-flåten. Det må legges til at det finnes en Volvo lastebil i bedriften også. Faren til Ole Ingar er Volvo-mann, og har vært det siden han startet å kjøre.
Opphav og kilder: Tungt.no