23948sdkhjf

Fet, ny renovasjonsbil fra Renault

Lav og elektrisk, det er stikkordene for Renault D Wide ZE LEC

NYE LASTEBILER: Elektrifisering skyter fart som en Tesla i lastebilverden for tiden.

Renault har som kjent en meget tett relasjon til Volvo, og da er det ikke rart at de følger meget tett etter "Raske, lydløse og dyre Volvoer".

Bruksområdet som ligger aller fremst i køen for elektrisk lastebilerer bykjøring - som distribusjon og renovasjon.

Ikke bare fordi kravene blir stadig strengere i norske byer (og resten av verden), men også fordi kjørelengden er relativt sett kort, samtidig som volumet gjør det mulig å bygge relevant ladeinfrastruktur.

Nå midt i den norske fellesferien lanserte Renault denne temmelig spreke renovasjonsbilen. For ikke bare er den elektrisk - den har også frembygget, lav førerhytte.

Og da gjøre man  jobben straks mer attraktiv for dem som skal inn og ut av bilen utallige ganger i løp av skiftet. Innstegshøyden er 20 centimeter lavere enn en standard bil, og man klarer seg med ett trinn - samtidig som dørene åpner seg hele 90 grader.

Fra sjåførsynspunkt er også siktlinjene lavt rundt bilen kraftig forbedret, som selvsagt kan redusere antall skader og uhell.

Den store hytten gjør at bilen kan utstyres for et crew på tre i tillegg til sjåføren. Og bilen kommer som 6x2 med en styrt bakre aksel.

I denne første meldingen opplyser ikke Renault noe om batterikapasitet eller leveringstidspunkt, men bilen skal være tilgjengelig i hele det europeiske markedet.

Opphav og kilder: Renault Trucks pressemelding

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.077