Smarte sveitsere: Setter opp flyttbar bro over veiarbeidet
TRAFIKK OG VEIARBEID: Den sveitsiske varianten av Statens vegvesen, FEDRO (eller ASTRA om du søker på tysk), er i ferd med å teste ut en mobil bro som legges over pågående anleggs- og vedlikeholdsarbeid på veiene.
Løsningen kan redusere stenging og omkjøring betraktelig, mener de, og hovedbruksområdet er motorveier i tilknytning til store byer med mye trafikk.
Egnet for tungtrafikk
Den mobile broløsningen, som også har fått navnet Astra, har på-avkjøringsramper med stigning på maksimum seks prosent, og skal være farbar også for lastebiler i 60 km/t i to felt.
Under den total 236 meter lange broen er det fritt arbeidsområde i ca 100 meters lengde og 5,2 meters bredde. Og når man er ferdig med disse 100 meterne, flyttes broen med fjernstyring og på egne hjul til evt. neste seksjon.
Flyttes på 20 minutter
FEDRO angir byggetid for hele broen til 14 timer, mens det å flytte broen 100 meter kan gjøres på 10-20 minutter. Broen er totalt 7,3 meter bred og 4,32 meter høy. Og veier 1200 tonn…
I øyeblikket pågår testing med en prototype som er oppgitt å koste ca 180 millioner kroner med dagens kurser, men leveranse av slike broer er satt ut på anbud til entreprenører. Målsetting er å ha systemet operativt i 2022.
Og når systemet er klart hos leverandørene, må det jo være enkelt å bestille noe slikt til norske veiarbeid også? Spørsmålet er vel antagelig mest om hvem som skal ta regningen…
Opphav og kilder: Fedro/Astra hjemmeside