23948sdkhjf

Sjåførmangel gir lønnsøkninger og signeringsbonuser

Foreløpig riktignok i Storbritannia, hvor BBC melder om at supermarkedgiganten Tesco utlover 1000 pund i startbonus for å sikre seg sjåfører.

LASTEBIL OG ARBEIDSLIV: Det er store svingninger i verdens økonomier og forsyningskjeder for tiden.

Det meste skyldes korona-effekter (som svinger begge veier), men i landet på andre siden av Nordsjøen føler man selvsagt også på effekten av å si farvel til EU.

For selv om lønnsøkninger og startbonuser høres forlokkende ut, betyr det også at samfunnet knaker litt i sammenføyningene.

Mangler 100.000 sjåfører

Britenes svar på NLF, RHA, anslår at landet mangler intet mindre enn 100.000 sjåfører. Blant annet fordi korona har gjort at det ble utført 30.000 færre oppkjøringer til lastebillappen i fjor. Men også fordi arbeidsmarkedet har fått nye grenser.

BBC rapporterer om gryende konsekvenser som stengte bensinstasjoner grunnet mangel på drivstoff, og kommunale problemer med å få hentet søppel.

Dermed stilles det selvsagt krav til myndighetene fra både transportør- og transportkjøper-hold om tiltak på kort og lang sikt.

Flere bransjeforeninger oppfordrer til å igjen gi fastlandseuropeiske sjåfører britisk arbeidstillatelse,  slik at de kan komme tilbake. Akkurat det øret har imidlertid myndighetene vært døv på så langt.

20 prosent mer lønn ikke nok?

Derimot har de bla. lettet på kjøre- og hviletidsbestemmelser, samtidig som de ser etter muligheter og forenklinger som kan akselerere utdanning av nye sjåfører.

Men som sjefen for en større matkjede sier til BBC: «Den britiske sjåførmangelen kommer ikke til å forsvinne over natten, så vi gjør vår del for å gjøre yrket mer tiltalende for et bredere mangfold av mennesker».

Det beste tiltaket er som kjent lønn – selv om det også her er kritiske røster. Selv ikke 20 prosent lønnsøkning vil være nok til å løse problemet, sier kilder som er sitert i samme saken i Eurotransport.de.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.105