Volvo CE lanserer to "50-tonnere"
EC530EL som allerede er i Norge har driftsvekt fra 53 til 57 tonn, mens EC550EL, som kommer i oktober, har driftsvekt fra 53 til 58 tonn.
Begge har samme motor og effekt på 456 hk (imp) ved 1600 omdreininger i minuttet og begge er satt opp med 2,4 til 4,2 kubikkmeters skuffe. Brytekraften er på 251 kN og maks løftekapasitet med langt understell er 20,78 tonn, mens maks rekkevidde er på 12,18 meter.
Dimensjonene på understellet
Tilsynelatende like altså, men den største forskjellen ut over vekten er dimensjonene på understellet på EC550EL som er både lenger og vesentlig bredere enn på EC530EL.
I tillegg er understellet på EC550EL bygget opp av komponenter beregnet på en 60-tonns maskin.
- Så understellet på EC550EL er mer robust og beregnet på hardere bruk. Dette er en perfekt maskin til lasting av biler/dumper eller en stor knuser, forklarer Frode Andersen, produktsjef for Volvos beltegravere hos Volvo Maskin.
Mer effektive
Maskinene skal i følge produsenten være 25 prosent bedre på drivstoffeffektivitet og 20 prosent mer produktive.
IMVT
Motoren er en D13J og maskinene har elektrohydraulisk hydraulikksystem som skal sørge for deler av effektiviseringen. Med Independent Metering Valve Technology (IMVT), som med intelligent elektronisk styring gir både mer presis betjening og høyere effektivitet enn et tradisjonelt mekanisk koblet hydraulikksystem. Ytterligere effektivitet oppnås med motor/pumpe-optimalisering, som senker motorturtallet samtidig som at kraften opprettholdes, samt et forbedret og mer effektivt rørsystem.
Dig Assist og On-board weighing
Maskinførerne skal bli ytterligere støttet av Dig Assist-apper, drevet av den 10-tommer store Volvo Co Pilot-berøringsskjermen som inkluderer 2D, In-Field Design og 3D-programvarepakker. On-Board Weighing er en annen funksjon som gir sanntidsinformasjon om skuffelasten (for å sikre optimal fylling), samt registrering av materiale som flyttes per tur, per skift eller per dag.
Opphav og kilder: Volvo CE / Volvo Maskin