Alle rekkverk må beskyttes
Svinesundsbrua er under omfattende vedlikeholdsarbeid. Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange og 16–årige grensebrua.
Vedlikeholdsarbeidet er resultat av tiårsinspeksjonen, som påviste ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort, men regningen deles mellom Trafikverket og Statens vegvesen.
Alle overflater
Også på rekkverkene, som opprinnelig er varmgalvaniserte, ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snøryddemaskiner i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres. På de 8,4 km lange rekkverkene brukes Zinga, som fornyer galvaniseringen.
– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer gjør vi ferdig fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll AB, som er byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua.
God erfaring
– Første gang jeg fikk erfaring med bruk av Zinga var på vedlikehold av en større kraftstasjon i Ghana for 11 år siden. Der har det fungert fint. Også på en større jernbanebru i Ystad sør i Sverige har vi brukt Zinga med godt resultat. Der behandlet vi 1000 kvadratmeter på fire dager, sier Karlsson.
Alt av rekkverk gås over i løpet av det fireårige vedlikeholdsprogrammet på Svinesundsbrua.
– Vi flekkbehandler alle skadete områder. Neste år behandler vi det ytterste rekkverket, sier Karlsson.
Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april–1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.