23948sdkhjf

Langtransport med Volvo FL10 360: - Han hadde tårer i øynene

Det manglet ikke på oppmerksomhet da yrkessjåfør Jostein Bø nylig kjørte sin Volvo FL10 360 til Danmark med tralla full av fisk.

NOSTALGI OG MINNER: Når Tungt ringer opp Jostein Bø, har han nettopp levert et lass med lego på Sørlandet. Han sitter i sin Iveco og venter på et nytt lass. Men vi er mest nysgjerrig på en annen bil han eier, en Volvo FL10 360 1998-modell.

I sommer postet nemlig Bø et bilde på facebook av den gamle Volvo'en, og han skrev. "Ja ja da ble FLen også en kontinentbil. Fisk til auksjonen i Hanstholm." Dette vekket vår interesse.

- Ja, den bilen kjøpte jeg i 2014. Da hadde den gått som konteinerbil i Stavanger. Jeg bygget den om til trekker, og fikk den godkjent i februar 2015. Jeg synes selv at den ble en meget pen bil, sier Bø.

Den gang hadde bilen også fire tusenmetere på taket og stor spoiler. Bø måtte etter en stund selge bilen fordi han trengte penger, og Erwin Smale kjøpte den.

- Mange vil nok si at det er den bilen som Erwin Smale hadde, og det stemmer. Erwin kjøpte den av meg i august 2016, og tok av spoileren, lyktene og satt på striper, sier Bø. Her med betongtralla 1986-modell som Bø fortsatt bruker.

Men i september 2018 kjøpte han bilen tilbake fra Erwin Smale.

- Jeg er litt svak for disse små trekkbilene, og bare måtte ha tilbake den bilen. Alle skal liksom ha de store toppmodellene, men jeg vil heller gjøre noe som ingen andre gjør og ha noe som ingen andre har. Da ble det denne bilen, sier Bø.

Volvoen er fullt brukbar, og duger bra som reservebil de gangene Iveco'en er på service eller EU-kontroll. Eller Jostein bare har lyst til å ta en tur i gamlebilen.

Til daglig kjøres en Iveco Stralis 560 2015-modell for Pentagon Transport i Kristiansand. Da fraktes alt fra stående vegger og liggende balkonger, til englandstraller, materialer og fisk. Stort sett sør for Trondheim, men også oljeutstyr som kommer fra England og skal transporteres nordover til blant annet Rognan nord for Saltfjellet.

Den eneste som eksisterer nå

Bø legger ikke skjul på at han er stolt av den gamle Volvoen, og mener selv at den er vanvittig god å kjøre. Det er en 1998-modell som nå har gått rundt 460.000 kilometer.

Volvo FL 10

Volvo FL er av de mindre trekkbilene som Volvo produserer, og de første bilene ble introdusert sommeren 1985. Den nyeste modellen ble lansert i mai 2013. Hytta på FL10 er 2,5 meter bred

- Slik jeg har forstått det så er dette den eneste eksisterende FL trekkvognen med helluft. Jeg kan ikke gå helt god for disse opplysningene, men jeg tror det er slik. FL ble levert som toakslede biler, og dette er en boggie. Dette er den eneste FL boggiebilen jeg kjenner til, og det er litt spesielt å ta vare på en slik bil, sier Bø.

Til Danmark med fisk

I sommer skulle Iveco'en til EU-kontroll, og Bø skulle ha to dager fri. Så dukket det opp et lass med fisk som skulle til Danmark, og han sa at han kunne kjøre det med gamle-bilen. Turen gikk fra Sprangereid ved Lindesnes til Hanstholm i Danmark.

På bildet helt til høyre leverer Jostein Bø fisk i Hanstholm i Danmark. 

- Da jeg kom på fergeleiet i Kristiansand fikk jeg mye oppmerksomhet, og mange ville ta bilde av bilen. Da jeg kjørte i land i Danmark var det mange som ga tommel opp til den gamle bilen. Det ser jo tøft ut med den lille bilen og den store tralla, sier Bø.

Han forteller videre om en dansk sjåfør som kom bort til han i Hanstholm.

- Han hadde tårer i øynene, og kunne fortelle meg at han fikk opp minner fra 1986 da han fikk en ny toakslet Volvo FL10 med 320 hester. Han kjørte fast rute til Portugal, og bodde to og en halv uke i den bilen. Tenk deg det, i den lille bilen. Det var helt normalt den gangen. Hvor mange som ville gjort det i dag, spør Bø.

Jostein Bø på vei til Danmark i sommer.

- Den gang man virkelig var sjåfør!

Tungt spør om Bø kan beskrive forskjellen på å kjøre en gammel bil kontra en ny, og om det ikke er lite økonomisk å kjøre med den gamle bilen på slike oppdrag?

- Når du kjører en slik bil, med manuell girkasse, så må du tenke på en helt annen måte. Du må bruke motoren til å bremse, du må høre på bilen når det er riktig å gire, og få den opp i riktig turtall. Du får en helt annen kjørestil enn i en moderne trekkbil, sier Bø.

Når han kjører FL'en sin så er det "back to basic". Det er tilbake til den tiden da man virkelig var sjåfør.

- Den tiden da man måtte lære, føle og kjenne bilen på en helt annen måte. Det ligger i hendene til alle som har opplevd å kjøre disse bilene med manuelt gir. Datteren min Lena Rødder Bø er født samme år som gamlebilen, og hun har kjørt lastebil i fire år nå. Men hun har aldri forsøkt å kjøre denne gamle bilen med manuelt gir, sier Bø.

En gjerrig gammel traver

Man skulle tro at både komfort og kjøreøkonomi ikke er av det beste på en bil fra 1998, men det er ikke Bø enig i.

- Da jeg i Danmark kom opp i 80 km/t med fisketralla bak, gikk den på 3,4 liter på mila. Da må du også tenke på at dette er en Euro 2-motor, sier han.

- Hvordan klarer du å holde drivstofforbruket så lavt på denne bilen?

- Drivstofforbruket er faktisk ikke høyere enn på Ivecoen min. FL'en er gjerrig på drivstoffet, men det har også mye med kjørestilen å gjøre. Jeg har vært yrkessjåfør i 32 år, og har etter hvert fått erfaring med hva som er god kjørestil, sier Bø.

Da han startet å kjøre som yrkessjåfør tenkte de ikke mye på økonomi.

- I 1989 kostet ikke dieselen mer enn rundt en krone per liter. Om vi brukte en halv desiliter mer per mil så utgjorde det så lite at vi tenkte ikke på det. Vi bare ga gass vi, sier han.

Til Hardangerfjordtreffet

Denne helgen 13.-15 august kan du treffe Jostein Bø og hans Volvo på Hardangerfjordtreffet. Dit drar han med flattralla, se bildet under.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094