Kuvending på E6: Nye Veier signerer IKKE kontrakt med spanske OHL
ANBUD, OPPDRAG OG KONTRAKTER: Nye Veier valgte i mai det spanske selskapet og deres rådgiver Afry. Planen var å gjennomføre en fase med konkretisering av prosjektet og signere en kontrakt.
- Både OHL og Nye Veier har i konkretiseringsfasen av prosjektet avdekket forhold som gjør at risikoen med å signere kontrakten er for stor. OHL har derfor bedt om å få trekke sitt tilbud, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
- Selv om begge parter er skuffet over resultatet, er det bedre å avslutte før prosjektering og bygging starter, understreker Børseth.
Balansert deling av risiko mellom totalentreprenør og byggherren Nye Veier er viktig i store prosjekter.
- For fellesskapets ressurser er det viktig at vi har god og solid oversikt over gjennomføringen av alle prosjektene, samt trygghet for at valgt totalentreprenør kan gjennomføre prosjektene i samsvar med avtalte rammer, utdyper Børseth.
Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts E6 mellom Moelv og Øyer er delt i tre kontrakter. Planleggingen og utviklingen av ny E6 gjennom Innlandet fortsetter.
Konkurransen om bygging av E6 mellom Storhove og Øyer kommer til å bli lyst ut på nytt. En ny konkurranse vil først være aktuell i 2022. Strekningen vil da kunne sees i sammenheng med utbyggingen videre fra Øyer til Otta nordover i Gudbrandsdalen.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Nye Veier