Entreprenøren jobbet gjennom sommeren - åpner Hamangtunnelen i dag
–Åpningen av Hamangtunnelen bidrar til bedre trafikkflyt rundt Sandvika, og vi er glade og stolte over at prosjektet nå er fullført, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Sandvika - Skaret i Statens vegvesen.
Med åpningen av Hamangtunnelen setter Vegvesenet nå en sluttstrek for prosjektet E16 Sandvika-Wøyen. Strekningen Sandvika-Wøyen som tidligere var E16 gjennom Sandvika sentrum med årsdøgntrafikk (ÅDT) på 36.000 biler, er nå erstattet med ny E16 under bakken og gamle E16 har blitt lokalvei til Sandvika. Prosjektet hadde en kostnadsramme på ca.4 mrd. kroner.
Hamangtunnelen har blitt rehabilitert
Arbeidene som er utført i Hamangtunnelen har i hovedsak bestått av utbedring av betongveggene som hadde store slitasjeskader etter tidens tann.
– Vi har også byttet ut noe av det elektrotekniske utstyret i tunnelen, i tillegg har veibanen i tunnelen også blitt reasfaltert, forteller Bent Asbjørnhus fra BMO som har ledet tunnelrehabiliteringsarbeidet.
Entreprenør får skryt
– Samarbeidet med BMO har vært veldig godt, vi har hatt effektiv og god dialog gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyde med kvaliteten på arbeidet BMO har utført, og ikke minst at de har utført arbeidet godt innenfor tidsfristen, avslutter Anna Dalsøren Dalsøren Berg (byggeleder Statens vegvesen / utbygging.
Opphav og kilder: Pressemelding fra vegvesenet