Vant kjempekontrakt innen veiforvaltning
I juni i fjor lyste ti fylkeskommuner ut anbud på et nytt veiforvaltningssystem. Anbudet ble vunnet av Norconsult Informasjonssystemer (NoIS) sammen med sitt svenske datterselskap Norconsult Astando. Samtlige fylkeskommuner har benyttet seg av opsjonen til å kjøpe systemet, opplyser Norconsult i en pressemelding
Støtter arbeid med planlegging, gjennomføring og kontroll
– Vi i fylkeskommunene ønsket oss en digital løsning som kunne bidra til at drift og vedlikehold av det store veinettet vårt kan planlegges og styres på en mer moderne og effektiv måte enn tidligere, sier Ann-Kristin Rehder, rådgiver samferdsel i Innlandet fylkeskommune. Hun legger til at NoIS ble valgt fordi de representerer både noe kjent og noe nytt.
– De bygger på løsninger vi kjenner og de har erfaring og kompetanse fra den norske veibransjen, samtidig tar de med seg nye og framtidsrettede løsninger inn i prosjektet, sier Rehder.
Hun har tro på at fylkeskommunene vil få en framtidsrettet digital løsning som vil bidra til å gjøre fylkeskommunene til enda bedre og profesjonelle veieiere, og ser frem til at løsningen skal tas i bruk i 2022.
NoIS opplyser at systemet gir effektivt veivedlikehold ved å støtte arbeid med planlegging, gjennomføring og kontroll av veirelaterte aktiviteter som dekkeplanlegging, drift og vedlikehold av broer, tunneler eller belysningsarbeid.
– Vi er stolte av at fylkeskommunene valgte oss, og vi vil videreutvikle produktet slik at fylkeskommunene alltid har et moderne og brukervennlig system som løser de komplekse oppgavene dette handler om, sier Kjell Sandal, markedssjef for GIS og kommunal forvaltning i NoIS.
Velger den beste løsningen basert på ulike scenarier
Ifølge NoIS vil systemet hjelpe fylkeskommunene å ta frem scenarier som skal gjøre det mulig å velge den beste løsningen, gitt tilgjengelig budsjett ved å vurdere dem opp mot hverandre. Systemet gjør det også mulig å samarbeide på tvers av organisasjonen ved at alle fagområders planlagte tiltak og status visualiseres i et felles kartbilde.
Sandal karakteriserer kartet som en fantastisk informasjonsbærer og som tydelig viser hvor det er planlagt aktiviteter slik at man enkelt kan koordinere arbeid mellom ulike fagområder.
– Tanken er at ulike fag skal kunne koordinere arbeidene sine slik at tunneler, veier eller broer stenges så sjelden og så kort tid som mulig. Denne muligheten finnes ikke i dag, sier han.
Opphav og kilder: Norconsult