Motor Part effektiviserer med nytt wms
Da Motor Part flyttet fra Hokksund til Drammen i 2016 tok selskapet samtidig et kvantesprang i lagerrasjonalisering. Fra tidligere å ha plukket alt manuelt over en stor lagerflate med opptil 50 meter lange reolganger, ble det på det nye og langt mer kompakte lageret installert seks lagerautomater. 60 prosent av artiklene ble lagret i disse, mens flesteparten av resterende delene ble lagret i et kompakt smalgangslager. Den nye organiseringen resulterte at behovet for både trucker og personell ble betydelig redusert.
Les også: Motor Part: Økt produktivitet på halvert lagerareal
Heisautomatene fra Nordverk Norge ble styrt Logia WMS fra danske Logimatic, men for resten av lageret oppnådde selskapet full kontroll ved hjelp av logistikkfunksjonene som lå i forretningssystemet Dynamics AX.
Valgte Apport WMS
Men det var den gang. Ifølge Apport Systems Norge ønsket Motor Part seg nå et lagerstyringssystem med gode grunnfunksjoner, fleksibilitet og skalerbarhet slik at de kan håndtere fremtidig vekst samt stabilitet gjennom et robust og standardisert system. Etter en nøye og gjennomtenkt behovsutredning og prosessanalyse av lagerlogistikken er Maiken Therese Kallesen, Business Development & Sales Manager i Apport Systems Norge, naturligvis glad for at valget falt på deres Apport WMS. Hun legger til at Motor Part også hadde som mål å kun ha ett lagerstyringssystem og det nye skal derfor også styre heisene.
Effektiv og optimalisert løsning
Kallesen opplyser at dialogen med teamet fra Motor Part har vært preget av god kjemi, kunnskapsrike innspill og høy kompetanse og at Apport Systems ser frem til å gå rett inn i prosjektfasen sammen med dem.
– For oss var det viktig å velge en leverandør som kunne utfylle oss i henhold til vår spisskompetanse på driften med deres erfaringer og kompetanse innen lagerlogistikk, sier Trond Risvik, daglig leder i Motor Part. – Vi satser på en god og bærekraftig vekst gjennom en effektiv og optimalisert løsning. Målet er å disponere ressursene på en bedre og mer kostnadseffektiv måte og for å kunne gjøre dette måtte vi ha en partner som kan støtte oss hele veien, sier han.
Opphav og kilder: Apport Systems, Logistikk & Ledelse