23948sdkhjf

Kjørt: Tittelforsvarer Defender 110

Stor, tung, deilig, avansert og dyr, det er kun navnet den har til felles med originalen.

Designet og navnet er vel det som minner mest om den utgåtte Land Rover Defender, særlig vindusrekka oppe i taket bak og den svært så loddrette bakenden er kule retrodetaljer. Den har fortsatt aluminiumskarosseri, men nå er det selvbærende og ikke lenger rammebygd.

Les også: Posten Bring styrker tilstedeværelsen i Stavanger med ny sjåførsatsning

Langt mer luksuriøs

Derfra ruller den inn på en langt mer luksuriøs linje. For her sitter du i et svært godt lyddempet førermiljø, i 12-veis skinn-khaki seter, bak en 12- og en 10-tommers instrument- og menyskjerm, headup display og et rått stereoanlegg.


Bilde over: Prisen passerer 1 million med god margin. Foto: Fredrik Saugstad

Les også: Regjeringen krever løyve for godstransport med varebiler med totalvekt fra 2,5 til 3,5 tonn

Vi glir igjennom et norsk fjellandskap, turen på seks timer merkes knapt med med elektronisk luftdempet understell og 300 turbodieselhester som knurrer dempet fra rekkesekseren.


Bilde over: Nye Defender er helt rå på langtur. Foto: Annelise Andreasen

Les også: Hyggelig på Krossmoen: Varebil godkjent på stedet

Røff premium

Litt mer tøff lyd blir det når du ber den om å gå fra 0 til 100 på 7 sekunder, men på en dannet aristokratisk måte selvsagt. Vi er nå i det dyreste varebilsegmentet, det som passerer en million med god margin. Her har du lov til å være kresen. Om den røffe, men premiumaktige, plaststilen med synlige skruer i dørpanelene er ”fint” nok, og du setter pris på egenskaper som 3,5-tonns hengervekt, sekssylindret diesel, allwheeldrive og å sitte i en høy og oversiktlig SUV, er du godt på vei her.

For noen volummodell blir det aldri, fra januar til og med juli er det solgt 59 varebilregistrerte Defendere i Norge og 15 personbilregistrerte Defendere.


Bilde over: Varerommet måler 163,8 cm i lengde og 132 cm i bredden mens minste høyde er 105 cm (varierer). Gulvet er flatt med et skjult oppbevaringsrom bakerst. Foto: Fredrik Saugstad

Les også: Sjefen for Oslo Bilutleie tar en «epic split»: - Gjør alt for oppmerksomhet


Bilde over: Interiøret virker gjennomsolid og bærer preg av å være litt røff premium. Foto: Fredrik Saugstad

Les også: Prisene er satt for Toyota Proace Max – fås med el- eller dieselmotor

Jumpseat

Dette er den første ombygde treseteren i Norge med jumpseat som er et tredje klappsete i midten. Det kan jo være praktisk for et barn, men ikke stort annet. Aller best fungerer det som midtkonsoll med to koppholdere og lademuligheter når det er slått ned. Derfor ville vi nok heller bestilt bilen med hel midtkonsoll.

Terrengtekno

Luksus og milsluker til tross, du skal nok klare deg greit i terrenget også. Med best i klassen på nesten samtlige terrengmål som bakkeklaring, angrepsvinkler foran og bak og vinkler over bakketopper og vadedybde på 90 cm er det bare å sette utfor.


Bilde over: Her stortrives vi, milsluking på landeveien eller kjøring utenfor vei gjør den med bravur. Foto: Annelise Andreassen

Den har en drøss med kameraer som gjør at du kan se ”gjennom” panseret, se hjulvinkler og fugleperspektv osv. Den kan låse senterdiffen og den kan leveres med låsbar bakdiff. I dashbordet finner man alle trylleknappene, egne knapper for senking og heving av karosseriet, lavserie og fartsholder for terreng. Om du trykker på knappen for lavserie hever den seg fra 14,6 til 29,1 cm i bakkeklaring.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

    Nyhetsbrev

    Send til en kollega

    0.096