Kjørt: Tittelforsvarer Defender 110
Designet og navnet er vel det som minner mest om den utgåtte Land Rover Defender, særlig vindusrekka oppe i taket bak og den svært så loddrette bakenden er kule retrodetaljer. Den har fortsatt aluminiumskarosseri, men nå er det selvbærende og ikke lenger rammebygd.
Langt mer luksuriøs
Derfra ruller den inn på en langt mer luksuriøs linje. For her sitter du i et svært godt lyddempet førermiljø, i 12-veis skinn-khaki seter, bak en 12- og en 10-tommers instrument- og menyskjerm, headup display og et rått stereoanlegg.
Bilde over: Prisen passerer 1 million med god margin. Foto: Fredrik Saugstad
Vi glir igjennom et norsk fjellandskap, turen på seks timer merkes knapt med med elektronisk luftdempet understell og 300 turbodieselhester som knurrer dempet fra rekkesekseren.
Bilde over: Nye Defender er helt rå på langtur. Foto: Annelise Andreasen
Røff premium
Litt mer tøff lyd blir det når du ber den om å gå fra 0 til 100 på 7 sekunder, men på en dannet aristokratisk måte selvsagt. Vi er nå i det dyreste varebilsegmentet, det som passerer en million med god margin. Her har du lov til å være kresen. Om den røffe, men premiumaktige, plaststilen med synlige skruer i dørpanelene er ”fint” nok, og du setter pris på egenskaper som 3,5-tonns hengervekt, sekssylindret diesel, allwheeldrive og å sitte i en høy og oversiktlig SUV, er du godt på vei her.
For noen volummodell blir det aldri, fra januar til og med juli er det solgt 59 varebilregistrerte Defendere i Norge og 15 personbilregistrerte Defendere.
Bilde over: Varerommet måler 163,8 cm i lengde og 132 cm i bredden mens minste høyde er 105 cm (varierer). Gulvet er flatt med et skjult oppbevaringsrom bakerst. Foto: Fredrik Saugstad
Bilde over: Interiøret virker gjennomsolid og bærer preg av å være litt røff premium. Foto: Fredrik Saugstad
Jumpseat
Dette er den første ombygde treseteren i Norge med jumpseat som er et tredje klappsete i midten. Det kan jo være praktisk for et barn, men ikke stort annet. Aller best fungerer det som midtkonsoll med to koppholdere og lademuligheter når det er slått ned. Derfor ville vi nok heller bestilt bilen med hel midtkonsoll.
Land Rover Defender 110
Motor: Rekke-4, 16v, Turbo, Diesel
Girkasse 8-trinn automat
Slagvolum: 1990 ccm
Effekt - o/min : 240 hk / 4000
Dreiemoment - o/min: 430 Nm / 1400
0-100 km/t: 9,1 sek
Toppfart: 188 km/t
Forbruk NEDC: 0,99 l/mil
CO2-utslipp WLTP: 243 g/km
Tankvolum: 90 liter
L/B/H: 502/200/204 cm
Akselavstand: 302 cm
Bakkeklaring: 29,1 cm
Dekkdimensjon: 255/60R20
Bagasjerom: 1075/2380 liter
Egenvekt: 2317 kg
Tilhengervekt: 3500 kg
Pris fra kr: 788.950
Pris Testet bil kr: 1.045.900
Terrengtekno
Luksus og milsluker til tross, du skal nok klare deg greit i terrenget også. Med best i klassen på nesten samtlige terrengmål som bakkeklaring, angrepsvinkler foran og bak og vinkler over bakketopper og vadedybde på 90 cm er det bare å sette utfor.
Bilde over: Her stortrives vi, milsluking på landeveien eller kjøring utenfor vei gjør den med bravur. Foto: Annelise Andreassen
Den har en drøss med kameraer som gjør at du kan se ”gjennom” panseret, se hjulvinkler og fugleperspektv osv. Den kan låse senterdiffen og den kan leveres med låsbar bakdiff. I dashbordet finner man alle trylleknappene, egne knapper for senking og heving av karosseriet, lavserie og fartsholder for terreng. Om du trykker på knappen for lavserie hever den seg fra 14,6 til 29,1 cm i bakkeklaring.