Brannfakkel: Har Nye Veier noen framtid?
Under Arendalsuka kan alt skje, sies det, og en av brannfaklene denne gang var det prosjektleder i Statens vegvesen, Taale Stensbye, som kastet.
Stensbye har 50 år bak seg i Statens vegvesen, og de siste årene har han ledet motorveiutbyggingene E6 Gardermoen–Kolomoen og Rv3/25 Elverum–Løten.
Hestehode foran
Taale Stensbyes brannfakkel er at vi i løpet av få år er lært opp til å tro at Nye Veier bygger billigere og bedre enn Statens vegvesen. Men dette kan ifølge Stensbye ikke lenger dokumenteres. Tvert imot viser sammenlignbare prosjekter at Vegvesenet ligger et hestehode foran i priskonkurransen.
Aner vi en komplett skandale, der det meste av argumentasjonen for Nye Veiers tilblivelse faller bort?
Stensbyes dokumentasjon er solid banning i samferdselskjerka.
Nesten det halve
Kan ny prisdokumentasjon være starten på slutten for Nye Veier etter få år i norsk samferdselsutbygging?
Statens vegvesen og Nye Veier har nylig bygd hver sin strekning på E6 fra Gardermoen til Moelv for til sammen 25 milliarder kroner. Her bygde Vegvesenet 66 kilometer, mens Nye Veier sto for 42. Strekningene er etter Taale Stensbyes oppfatning direkte sammenlignbare.
– Nye Veier havnet på 200.000 kroner per meter, mens vi ligger ned mot det halve, opplyser Stensbye.
– På Innlandet kan vi derfor trygt konkludere med at Vegvesenet bygger minst like billig og bra.
Det høres ut som en underdrivelse.
Konsekvens?
Nye Veier ble stiftet for seks år siden nettopp for å bygge billigere og raskere.
– Men på samme tid fikk Statens vegvesen den samme utfordringen fra regjeringen Solberg. Resultatet ser vi nå; begge de statlige byggherrene har klart utfordringen. Den ene til og med bedre enn den andre.
Hva dette bør føre til, for eksempel en sammenslåing av de to, vil Stensbye helst slippe å svare på. Det blir for politisk. Han nøyer seg med å levere den prissammenlignende dokumentasjonen. Det skal være første gang noe slikt skjer på de seks årene Nye Veier har eksistert.
– Om det fortsatt er hensiktsmessig med to statlige bestillere er et spørsmål for politisk nivå, sier Stensbye.
Åpenbart
Å beholde dagens todeling gir et par åpenbare problemer, kanskje unødig. Det ene er at det er urasjonelt. Ingen privat aktør ville gått for samme løsning. Det andre er at konkurransen svekkes, i og med at leverandørene flokker seg rundt to, i stedet for én bestiller.
– Et tredje poeng er at vi i dag har to utbyggere som ikke er koordinert. Det er vanskelig å få øye på en samlet plan for den viktigste veiutbyggingen i kongeriket, mener Taale Stensbye.
Han har forsøkt å si noe om forholdet mellom Vegvesenet og Nye Veier tidligere, men ikke blitt hørt. Nå er det enklere, siden regnskapet for E6-prosjektene foreligger. Det ser i grove trekk slik ut:
Gardermoen Dal og Kolomoen: 104.000 kroner pr. meter (Statens vegvesen)
Dal–Minnesund: 128.000 kroner pr. meter (Statens vegvesen)
Kolomoen–Moelv: 200.000 kroner pr. meter (Nye Veier)
Godt gjort er bedre enn godt sagt, med andre ord. Stensbyes tall bygger på totale prosjektkostnader, altså byggeplanlegging, entreprenørkostnader, utgifter til byggherre og grunnerverv.
Anleggsmagasinet ba Samferdselsdepartementet om kommentar sist torsdag, men har så langt ikke fått svar.