23948sdkhjf

Doosan lanserer DL420CVT-7

Den nye hjullasteren på 23,4 tonn skal spare pukkverkene for opptil 15 prosent diesel forteller Doosan.

Nytt design og steg V-motorer, bedre førerhus og noen prosent høyere kapasiteter kan oppsummere de nye hjullasterne i 7-serien. 

I 2020 ble syv maskiner; DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 og DL580-7 lansert.  De første maskinene kom til Norge i april-mai. I år skal Doosan lansere fire til; DL200-7, DL220-7, DL250-7 og DL420CVT-7.

CVT

Og det er CVT-gearkassen (trinnløs variabel transmisjon) som er nyheten denne gangen. Den kombinerer fordelene med hydraulisk mekanisk transmisjon og en hydrostatisk transmisjon i samme maskin. Det gjør at DL420CVT-7 automatisk bytter fra hydrostatisk kraft ved lave hastigheter til mekanisk for å operere i høyere hastigheter.

- DL420 har tidligere kommet med vanlig girkasse, denne har CVT transmisjon som blant annet skal gi 15% lavere drivstofforbruk, forklarer Tor Anders Høgaas, salgssjef i Rosendal Maskin.

Summert opp gjør det at maskinen kan flytte masser ved lavere turtall og høyere effektivitet og en drivstoffbesparelse på 15 prosent skal være mulig i følge produsenten.

Modellen kan allerede bestilles og kan være ekstra aktuell for pukkverksdrift.

DL420CVT-7 har 327 hestekrefter ved 1800 omdreininger i minuttet fra en Scania DC09-motor. Steg V oppnås uten EGR, men med SCR og DPF. DPF-filteret har rensesyklus på 6000 timer.

Doosan DL420CVT-7:

Skuffeolum: 4,3 m3
Statisk tipplast rett: 18,696 tonn
Statisk tipplast 40 grader: 16,493 tonn
Brytekraft: 171 kN
Bredde m skuffe: 320 eller 300 cm
Lengde m skuffe: 892,6 cm
Motor: 5-sylindret Scania DC09 steg V
Effekt: 240 kW v. 1800 o/min
Toppfart 4.gear: 38 km/t
Høyde: 366 cm
Operativ vekt: 23,4 tonn

Ny hytte

Den nye og større, roligere og mer komfortable førerhytta skal også gi langt bedre sikt for fører med reduksjon av blindsoner og 14 prosent økt vinduareal sammenlignet med forrige serie, DL-5. Som option fås også elektrisk justerbare sidespeil. Standardlyspakke på hytta inkluderer fire LED-lys fram og fire bak, med seks som tilvalg for og bak. LED-lysene på motorlokket bak har automatisk strobeffekt for å indikere at hjullasteren rygger.

Opphav og kilder: Doosan / Rosendal Maskin

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08