Retro: Posten – fra forvaltning til forretning
SEPTEMBER 1994:
Posten måtte plutselig forholde seg til konkurranse, men tok nødvendige grep: To og et halvt år etter at Postens Bedriftspakke kom på markedet hadde Posten blitt landes største dør til dør-transportør.
«Posten har fra langt tilbake hatt stempel på seg som en traust organisasjon med pålitelighet som varemerke, men på bekostning av leveringstid og effektivitet. Nå er Posten utsatt for konkurranse i alle kanter. Kundene har først og fremst merket dette på økt service og bedre kvalitet», skrev vår journalist Roger Stokkedal etter å ha besøkt Posten Lettgods og intervjuet direktør Erik Arntzen og salgs- og markedsføringsansvarlig Aud Høgset (bildet).
Posten Lettgods var kanskje det markedsområdet innenfor Posten som i størst grad hadde tatt konsekvensen av den nye markedssituasjonen. Lettgodsmarkedet var konkurranseutsatt, med en meget krevende og godt informert kundemasse. To og et halvt år etter at Postens Bedriftspakke kom på markedet hadde Posten blitt landes største dør til dør-transportør.
– Vår stabile kvalitet skyldes entusiasme og den stolthet de ansatte har med hensyn til å holde det vi lover, sa Erik Arntzen.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 9-1994:
Edifact bidro til kjempekontrakt
En av de største transportkontraktene som noensinne var sluttet i Norden ble undertegnet mellom Rank Xerox og samarbeidspartnerne Tollpost-Globe i Norge, DanTransport i Danmark, Fraktarna i Sverige, Huolintakeskus i Finland og Nedlloyd Road Cargo i Nederland. Kontakten omfattet all distribusjon og lagerhold for Rank Xerox i Norden og hadde en samlet verdi på rundt 300 millioner kroner.
Tollpost-Globe hadde de siste årene investert en nesten like stor sum i "moderne informasjonsteknologi", først og fremst terminal- og EDI-løsninger, og markedsdirektør Gunnar Stokke (t.h.) mente at deres gode rutiner rundt bruk av Edifact-standarden var avgjørende for at de fikk kontrakten med Rank Xerox.
20 år med truckopplæring
I 1994 var det 20 år siden truckopplæringen startet her i landet.
Pioneren for truckforskriftene og kravene til opplæring var Tormod Ramfjord, tidligere inspektør i Arbeidstilsynet. Norges første godkjente trucklærebok kom ut i 1974, og forfatteren var Gunnar Luthen.
På bildet sitter han på landets første importerte truck, en 1946-modell Towmotor som befinner seg på Norsk Teknisk Museum.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 9-1994