Retro: MAN erstattet F90 med F2000
OKTOBER 1994: Under ett år etter lanseringen av den lette L2000-serien lanserte MAN nye tunge lastebiler med betegnelsen F2000.
Den nye serien hadde et klart slektskap til F90, men etter vesentlige forbedringer på de fleste områder definerte MAN F2000 som en helt ny kjøretøyserie. Med den ble det slutt på både MANs snutebiler og den særegne Unterflur-serien med underliggende motorer.
Året etter ble F2000 kåret til Truck of the Year og i 1996 ble den også tilbudt med en V10-motor på 600 hk / 2.700 Nm som gjorde F2000 til verdens sterkeste lastebil.
Ved årtusenskiftet ble F2000 erstattet av den helt nye Trucknology Generation – TGA.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 10-1994:
Halvhjertet innføring av Just-in-time
Mens vi i dag hovedsakelig snakker om Lean, var det JIT-begrepet som var i fokus på 90-tallet. Det var imidlertid stor skepsis til å innføre den japanske produksjonsfilosofien i europeiske bedrifter.
På høstkongressen til Norges Rasjonaliseringsforbund fortalte professor Nils G. Storhagen (bildet) ved Linköpings universitet hvorfor japanerne er så mye mer effektive enn oss. Han hadde i mange år forsket på logistikken og kulturen i 50 japanske bedrifter og i en studie sammenlignet han disse med svenske.
Én av konklusjonene var at svenske bedrifter i hovedsak hadde satset på teknikker og metoder (kanban, omstillingstider etc.) når det gjelder å innføre JIT-filosofien.
De menneskelige faktorene (utviklings-, forbedrings- og forandringsarbeid etc.) var på langt nær viet like stor oppmerksomhet.
Dette var det stikk motsatte av hva som var blitt gjort i Japan og en viktig årsak til at mange vestlige bedrifter feilet med innføringen av den japanske modellen.
Linjegods: NSB måtte skjerpe seg
Som det første landsomfattende transportselskapet var Linjegods blitt kvalitetssertifisert iht NS-ISO 9002. En vesentlig del av kvalitetssikringsarbeidet var å stille høyere krav til underleverandørene og evaluere disse.
Styreformann Per Leon Silseth (bildet) håpet NSB tok utfordringen og skjerpet seg.
– Det er ingen tvil om at det norske banesystemet er helt akterutseilt i forhold til jernbanedriften i Europa forøvrig, sa han.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 10-1994