23948sdkhjf

Lastebileier-forbundet på oppløpet med sin valg-transportturne i Drammen

Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) transportturne i forbindelse med årets valg, ble avsluttet på Bragernes Torg i Drammen onsdag ettermiddag. I panelet sto flere stortingsrepresentanter.

NLF NORGE RUNDT: Etter 40 arrangementer avsluttet NLF årets turne  Drammen. Se video av debatten under:

Debatten var en nærings- og samferdselspolitisk debatt der de politiske representantene skulle si hva de mente om transportkjøpers ansvar, sosial dumping i transportbransjen, innkjøp av transporttjenester, veiutbygging/veistandard og bærekraftig transport.

PANELET besto av fra venstre: Morten Wold (FrP), Trond Helleland (H), Per Olaf Lundteigen (Sp), Kathy Lie (SV) og Lise Christoffersen (Ap). FOTO: MORTEN DAHL

Representanter fra Frp, H, Sp, SV og Ap deltok i debatten, alle enten sittende eller påtroppende representanter på Stortinget fra Buskerud-benken.

Debatten ble ledet av adm. dir. i NLF, Geir A. Mo, som fikk hjelp fra tidligere NRK-profil Dankert Freilem.

NLF har gjennomført mer enn 40 ulike arrangement på sin transportturne i forbindelse med årets valg.

TURNEBUSS: Norges Lastebileier-Forbund stilte opp med sin store turnebuss på torget. Noen få hadde funnet veien til Drammen for å ovevære samferdelsesdebatten. FOTO: MORTE DAHL

Under debatten kom de klassiske høyre-venstre-forskjellene tydelig fram i hvordan transportsektoren bør utvikles framover. FrP Morten Wold og Høyres Trond Helleland ville ha mindre byråkrati og mer vei – blant annet E18 Vestkorridoren, mens Senterpartiets Per Olaf Lundteigen, SVs Kathy Lie og Aps Lise Christoffersen ville at etatene som skal sørge for mindre kriminalitet og cowboy-tilstander i transportnæringen måtte få økte bevilgninger og ressurser. Samtidig ville de heller bedre eksisterende fylkes- og riksveier.

I videoen under fremmer de politiske partiene som deltok i debatten sitt syn på E134-alternativene gjennom Lier:

VIDEO: MORTEN DAHL

Det de alle var enige om var Viker-alternativet for E134 gjennom Lier kommune var det som var best. Det var også relativt stor enighet om at NLF og andre aktører i transportnæringen må være en delaktig aktør i det grønne skiftet, som også transportbransjen er opptatt av å bidra i. Et hett tema i denne delen av debatten var den økte diesel-avgiften.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078