Regnskapene 2020: Scania vs Volvo på pengefronten
TRANSPORT OG NÆRINGSLIV: Scania og Volvo er omtrent like store i Norge, alle forhold tatt i betraktning.
Regnskapstallene for importorganisasjonene til de to største merkene i Norge er imidlertid så forskjellige at de krever litt forklaring om hvordan strukturen i Norge er bygget opp:
Norsk Scania AS har valgt å samle import, salg, verksted og ettermarked i ett stort rike. Og det har de gjort godt.
Omsetningen i Norsk Scania AS sank riktignok til rett under 6 milliarder kroner i 2020, men det kan vi ganske sikkert skrive på konto for koronastenging. Bunnlinjen derimot, økte fra 9,7 til 10,2 prosent resultatmargin før skatt.
Volvo har valgt en annen løsning
Selskapet Volvo Norge AS håndterer import av Volvo og Renault – og forhandler/verkstedskjeden Volvo Truck Center. Alene ser dette litt lite ut:
MEN: I tillegg har Volvo sin distribusjon via tre store privateide Volvo forhandler- og verkstedskjeder.
Størst av dem er Strømberg Gruppen, som (i tillegg til en rekke andre virksomhetsområder som ikke er med i våre tall) kontrollerer Trucknor-kjeden og Nordic last og buss, grovt sett i landsdelene Sør- og Vestlandet pluss Nord-Norge.
Den Cognia-eide Volmax-kjeden holder stort sett til på Østlandet på begge sider av Oslofjorden og litt nordover rundt hovedstaden
Wist Last og Buss AS er basert i Trøndelag. Wist har for øvrig en AB-tvillingsøster med samme navn i Sverige, eid av samme svenske selskap (men det tar vi ikke med i de norske tallene).
Summen av Volvo vs Scania
Når vi da slår Volvo-tallene sammen, både importør og private virksomheter, da blir det straks mer balanse mellom de to store svenske merkene.
Ser vi på tabellen under, er Volvo-omsetningen ørlite lavere enn Norsk Scania i 2020, men til gjengjeld vokste Volvo-omsetningen litt fra 2019 til 2020.
På bunnlinjen, målt i resultat før skatt, er det imidlertid markant forskjell. Med så forskjellig oppbygging av driften skal vi ikke bruke millimetermål på sammenlikningen. Grovt sett må vi likevel kunne hevde at Scania-modellen har vist seg å være dobbelt så lønnsom som Volvo-modellen?
Finans er en egen idrett
I regnestykkene har vi holdt Volvo Finans og Scania Finans utenom, men de står nederst i tabellen. Ved første øyekast ser de ut til å prestere svært høye resultatmarginer. På den annen side har de noen milliarder i gjeld å betjene også.
Tallkilde: Proff.no
Merkene: | Innt 20 | Innt 19 | Res 20 | Res 19 | Res % 20 | Res % 19 |
Norsk Scania AS | 5952394 | 6007558 | 608958 | 580842 | 10,2 | 9,7 |
Volvo samlet i Norge | 5575743 | 5151950 | 222067 | 261109 | 4,0 | 5,1 |
Volvo Norge AS | 1721608 | 1445638 | 20864 | 24505 | 1,2 | 1,7 |
Trucknor-kjeden sum | 1659882 | 1651685 | 70209 | 62691 | 4,2 | 3,8 |
Volmax AS | 1233748 | 1117725 | 56901 | 110188 | 4,6 | 9,9 |
Wist Last & Buss AS | 960505 | 936902 | 74093 | 63725 | 7,7 | 6,8 |
Sum Volvo | 5575743 | 5151950 | 222067 | 261109 | 4,0 | 5,1 |
Nordic Last & Buss AS | 538034 | 559250 | 33718 | 26370 | 6,3 | 4,7 |
Trucknor Hordaland AS | 295692 | 313098 | -8093 | 6414 | -2,7 | 2,0 |
Trucknor Rogaland AS | 252506 | 207255 | 19002 | 10322 | 7,5 | 5,0 |
Trucknor Sogn og Fjordane AS | 181020 | 192417 | 12308 | 9552 | 6,8 | 5,0 |
Trucknor Kristiansand AS | 179147 | 227798 | 4750 | 3170 | 2,7 | 1,4 |
Trucknor Haugesund AS | 152739 | 108131 | 1267 | 3519 | 0,8 | 3,3 |
Trucknor Førde AS | 32523 | 22092 | 3406 | 775 | 10,5 | 3,5 |
Trucknor Arendal AS | 28221 | 21644 | 3851 | 2569 | 13,6 | 11,9 |
Sum Trucknor | 1659882 | 1651685 | 70209 | 62691 | 4,2 | 3,8 |
Volvo Finans AS | 88695 | 73892 | 34052 | 30825 | 38,4 | 41,7 |
Scania Finans AB NUF | 179382 | 47825 | 40538 | 25613 | 22,6 | 53,6 |
Opphav og kilder: Tungt