23948sdkhjf

Spesialtransport: Danskene flytter fra politiet til Vejdirektoratet

Spesialtransport på vei er byråkratisk krevende i alle de nordiske landene, og ikke minst når man skal transportere gjennom flere land – for reglene er langt fra like. Nå gjør danskene endringer som faktisk nærmer seg de norske.

TUNGT OG BYRÅKRATISK: Fra 1. oktober er det ikke lenger det danske politiet, men Vejdirektoratet som avgjør søknader fra transportører av «spesialgods».

For transportører betyr det nye rutiner og nytt byråkrati. Hurrah – eller kanskje ikke.

For evt nye lesere: Definisjonen av spesialtransport er gods som er for stort eller tungt til å flyttes innenfor det standardiserte regelverket for lastebilers dimensjoner og vekter – det være seg bredde, høyde, lengde eller tyngde.

Norsk transport måtte dra via Danmark

Da trengs det spesialtillatelser og dispensasjoner. Og det er ingen spøk å få fatt i.

Da vi intervjuet Iver Grini for ikke lenge siden, kunne han berette om en transport fra Jevnaker til Stavanger – om Danmark! I Norge er det nemlig ikke lov å kjøre regionkryssende transport som er over fire meter i bredden.

- Vi startet på Jevnaker med følgebiler, politi og Statens vegvesen. Ned til kaien i Larvik kostet det oss 50.000 kroner.

Deretter måtte vi ta båt fra Larvik til Hirtshals i Danmark, og ha disp for å kjøre over kaien i Hirtshals, for så å ta båten opp til Stavanger. Det kostet 90.000 kroner. Deretter kjørte vi 11 mil tilbake østover til Tonstad fra Stavanger, som med følgebiler kostet rundt 30.000 kroner, fortalte Grini.

Innlogging her og innlogging der

I Norge er det altså Vegvesenet som holder orden på veglister og bestemmelser for spesialtransport - og som dessuten innvilger nødvendige dispensasjoner.

Det foregår digitalt og vegvesen.no skriver: «For å søke om dispensasjon for spesialtransport må du bruke tjenesten VegSak. Du må søke i god tid før transporten starter. For å sende inn søknad må du registrere deg som ny bruker av Vegsak. Der får du tildelt brukernavn og passord og kan så logge deg på www.vegvesen.no/portal, hvor du kan søke om dispensasjon».   

Nå gjør altså danskene liknende grep. Fra den 1. oktober 2021 «flytter udstedelse af særtransporttilladelser fra Politiet til Vejdirektoratet. Alle ansøgninger skal herefter ske til Vejdirektoratet via virk.dk på: rov.vd.dk/st» opplyser det danske veidirektoratet.

Den gode nyheten er at informasjonen man skal fylle inn «stort sett» er lik den man tidligere måtte oppgi. Man får ikke i øyeblikket søkt for transporter som går før 1. oktober, men mot slutten av september åpner portalen slik at man kan kikke på hva som kreves og hvilke funksjoner som ligger der.

Og skaffe seg danske "BankID"

MEEEEN, så er det en lite fallgrube til: Danske NemID – som kort fortalt er danskenes variant av BankID. Og det er det kanskje ikke så mange som har ennå?

For det står:

«Ansøgning om særtransporttilladelse via virk.dk kræver, at du logger ind med NemID medarbejdersignatur. Hvis du ikke allerede har et NemID medarbejdersignatur, kan du bestille det på nemid.nu/dk-da/erhverv. Vær opmærksom på at der er sagsbehandlingstid ved bestilling af NemID medarbejdersignatur, og det anbefales derfor, at du bestiller i god tid inden den 1. oktober.»

Liten ordbok

Norsk spesialtransport er på dansk «særtransporter», på engelsk «abnormal transport», på finsk er det «erikoiskuljetus», på svensk «specialtransport», og på tysk «sondertransport».

Opphav og kilder: Tips fra DTL, og Vejdirektoratet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078