Nylig EU-godkjent vogntog: Deler datt av på utekontrollen
UTEKONTROLL: 167 tungbiler ble vinket inn til kontroll på Krossmoen kontrollstasjon ved E39 onsdag kveld. 21 av disse ble kontrollert. Det ble skrevet ut 14 kontrollsedler for tekniske mangler på de kontrollerte kjøretøyene.
Det er to som peker seg spesielt ut i rapporten fra Statens vegvesen.
Nylig EU-godkjent
Det første var et vogntog som måtte sette igjen tilhengeren sin på kontrollplassen. Under inspeksjonen datt deler av tilhengerkoblingen av kjøretøyet. Verkstedet som nylig EU-godkjente kjøretøyet ble rutinemessig rapportert til Statens vegvesen sitt verkstedtilsyn.
Det er ikke første gangen vi hører om hengekoblinger som ryker. I 2016 skrev tungt.no om brannen i Skatestraumtunnelen, der hengeren på en tankbil slet seg og traff veggen med 16.500 liter bensin som tok fyr. Hengeren var godkjent bare to og en halv måned før brannen og det var ingen utvendige eller synlige tegn på rust eller svakhet. Innvendig rust i draget på en henger var årsaken. Etter ulykken laget Statens vegvesen en informasjonsfolder med det klingende navnet «Reparasjon og kontroll av tilhengerdrag».
Innvendig rust var årsaken til at draget slet seg i Skatestraumtunnelen 15. juli 2015. Arkivfoto: Tore Myrestrand
Avskiltet på stedet
Tilbake til kontrollen på Krossmoen. Et annet kjøretøy fikk bruksforbud og ble avskiltet på stedet. Det var flere ting som gjorde at reaksjonen fra vegvesenet ble slik:
- Alvorlige tekniske mangler med bremsesystemet
- Diesellekkasje
- Skader i fronten
Føreren ble i tillegg anmeldt for manglende sikring av gods da kun to av fire containerlåser var festet til lastebæreren.
På den positive siden må vi nevne at samtlige 167 førere ble kontrollert for bruk av sikkerhetsele, og samtlige hadde selen i bruk.
Opphav og kilder: Statens vegvesen